Meer dan de helft van alle koppen koffie inmiddels met expressobonen

 

Gemak - Meer dan de helft van alle koppen koffie wordt met espressobonen gezet. Dit volume groeide met 16 procent het afgelopen jaar, ten koste van de automatenkoffie.
 
Die markt daalde met 2 procent, volgens onderzoeksdirecteur Rien de Koning. De meeste koffie in de out-of-homemarkt wordt volgens nieuwe cijfers van Foodstep nog steeds voornamelijk op het werk gedronken. Maar niet alleen op het werk en in de horeca, ook onderweg kan steeds vaker een betere koffie worden gedronken. Het kanaal ‘onderweg’ is goed voor een kleine 100 miljoen koppen koffie per jaar. Logisch is het, volgens hem, dat ondernemers in alle segmenten van de buitenshuismarkt aan de slag gaan met koffie en thee. “Warme dranken zijn hoog renderend. Koffie kan zo maar vijf keer over de kop gaan. En dankzij nieuwe zetapparatuur, zoals volautomaten neemt bovendien de arbeidstijd af. Met een nog betere marge tot gevolg.”
 
Meer melkkoffies on the go
De volautomaten moeten tegenwoordig ook allerhande varianten kunnen bereiden. Zo ziet De Koning de algemene trend naar het drinken van meer melkkoffies ook terug in het on the go-kanaal. “Eén op de drie koppen koffie is cappuccino. Drie jaar terug nog een kwartDeze stijging is vooral veroorzaakt door een groeiende beschikbaarheid. Het aandeel groeit in de toekomst verderaangezien meer dan een kwart van de outlets nog geen cappuccino serveert.” Luxere koffievarianten worden dan wel steeds vaker geserveerd, maar het blijft opvallend dat een latte macchiato pas bij 10 procent van de outlets wordt aangeboden. En een ijskoffie is nauwelijks te krijgen onderweg.
 
Bron: Foodstep/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek