Meerderheid consumenten wil niet betalen voor duurzamer voedselsysteem


Onderzoek – De Nederlandse consument verwacht de komende vijf jaar wel meer kwijt te zijn voor een duurzamer voedselsysteem, maar is feitelijk niet bereid daarvoor meer te betalen. Slechts 37 procent van de consumenten is bereid meer te betalen voor milieuvriendelijke voedselproducten. Dit blijkt uit onderzoek dat PanelWizard in opdracht van ABN AMRO onder 2.065 consumenten heeft verricht. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 9 op de 10 Nederlanders denken in de komende vijf jaar meer te moeten betalen voor boodschappen om het milieu te sparen. 37 procent van de consumenten is slechts bereid meer te betalen voor deze milieuvriendelijke voedselproducten. Ruim een kwart is zelfs niet bereid meer te betalen om de milieu-impact te verminderen en 36 procent heeft zich nog geen mening gevormd. In de prijs die consumenten nu betalen voor voedsel zijn de 'maatschappelijke kosten' meestal niet verwerkt. Deze verborgen kosten, zoals de CO2-uitstoot of het verlies van biodiversiteit rond akkers, onttrekken zich aan het gezichtsveld van consumenten, producenten en supermarkten. Door het groeiende bewustzijn dat de milieu-impact van voedselproductie moet worden verminderd, staat True Cost Accounting (TCA) volgens ABN AMRO wel steeds meer in de belangstelling. Bij TCA wordt zowel de positieve als negatieve impact van een bedrijf op de omgeving inzichtelijk gemaakt. Door deze impact in geld uit te drukken, is het duidelijker welke producten vervuilend zijn. Betalen is productafhankelijk De bereidheid meer te betalen om de milieu-impact van de voedselproductie te beperken, is ook afhankelijk van het type product, laat de bank weten. Zo zegt ruim de helft van de consumenten - die nooit (bewust) biologische producten kopen - bereid te zijn meer te betalen voor aardappelen, groente en fruit als het bodemleven en de biodiversiteit rond akkers worden verbeterd. Deze bereidheid is veel lager bij zuivelproducten (41,6 procent) en bij frisdranken en vruchtensappen (38,5 procent). Als consumenten bereid zijn meer te betalen, biedt dit producenten meer financiële ruimte om bijvoorbeeld met innovaties de CO2-uitstoot in een fabriek te beperken of biodiversiteit rond akkers te stimuleren. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten dan een gemiddelde prijsstijging van maximaal 9,6 procent gerechtvaardigd vinden. Consumenten die niet meer willen betalen, geven aan dat ze niet meer te besteden hebben (28 procent), het niet nodig vinden (28 procent) of dat de supermarkt genoegen moet nemen met minder marge (25 procent). Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. "TCA biedt alle partijen de mogelijkheid weloverwogen productie- en aankoopkeuzes te maken. Consumenten zijn echter nog terughoudend om voor minder duurzame producten meer te betalen. Ze willen namelijk zeker weten dat de extra kosten die zij betalen ook daadwerkelijk worden ingezet voor verduurzaming, en niet zijn bedoeld om de winstmarges van partijen in de keten te verhogen". Bron: ABN AMRO/@FoodClicks Onderzoek – De Nederlandse consument verwacht de komende vijf jaar wel meer kwijt te zijn voor een duurzamer voedselsysteem, maar is feitelijk niet bereid daarvoor meer te betalen. Slechts 37 procent van de consumenten is bereid meer te betalen voor milieuvriendelijke voedselproducten. Dit blijkt uit onderzoek dat PanelWizard in opdracht van ABN AMRO onder 2.065 consumenten heeft verricht. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 9 op de 10 Nederlanders denken in de komende vijf jaar meer te moeten betalen voor boodschappen om het milieu te sparen. 37 procent van de consumenten is slechts bereid meer te betalen voor deze milieuvriendelijke voedselproducten. Ruim een kwart is zelfs niet bereid meer te betalen om de milieu-impact te verminderen en 36 procent heeft zich nog geen mening gevormd. In de prijs die consumenten nu betalen voor voedsel zijn de 'maatschappelijke kosten' meestal niet verwerkt. Deze verborgen kosten, zoals de CO2-uitstoot of het verlies van biodiversiteit rond akkers, onttrekken zich aan het gezichtsveld van consumenten, producenten en supermarkten. Door het groeiende bewustzijn dat de milieu-impact van voedselproductie moet worden verminderd, staat True Cost Accounting (TCA) volgens ABN AMRO wel steeds meer in de belangstelling. Bij TCA wordt zowel de positieve als negatieve impact van een bedrijf op de omgeving inzichtelijk gemaakt. Door deze impact in geld uit te drukken, is het duidelijker welke producten vervuilend zijn. Betalen is productafhankelijk De bereidheid meer te betalen om de milieu-impact van de voedselproductie te beperken, is ook afhankelijk van het type product, laat de bank weten. Zo zegt ruim de helft van de consumenten - die nooit (bewust) biologische producten kopen - bereid te zijn meer te betalen voor aardappelen, groente en fruit als het bodemleven en de biodiversiteit rond akkers worden verbeterd. Deze bereidheid is veel lager bij zuivelproducten (41,6 procent) en bij frisdranken en vruchtensappen (38,5 procent). Als consumenten bereid zijn meer te betalen, biedt dit producenten meer financiële ruimte om bijvoorbeeld met innovaties de CO2-uitstoot in een fabriek te beperken of biodiversiteit rond akkers te stimuleren. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten dan een gemiddelde prijsstijging van maximaal 9,6 procent gerechtvaardigd vinden. Consumenten die niet meer willen betalen, geven aan dat ze niet meer te besteden hebben (28 procent), het niet nodig vinden (28 procent) of dat de supermarkt genoegen moet nemen met minder marge (25 procent). Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. "TCA biedt alle partijen de mogelijkheid weloverwogen productie- en aankoopkeuzes te maken. Consumenten zijn echter nog terughoudend om voor minder duurzame producten meer te betalen. Ze willen namelijk zeker weten dat de extra kosten die zij betalen ook daadwerkelijk worden ingezet voor verduurzaming, en niet zijn bedoeld om de winstmarges van partijen in de keten te verhogen". Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid