Minder groei in franchise, wel aandacht voor optimalisatie

Analyse - Franchise stabiliseert in Nederland en de aandacht binnen de sector verschuift van groei naar optimalisatie. Dat stelt ING Economisch Bureau in de themavisie Franchise. Om franchise in de toekomst aantrekkelijk te houden is het maken van een afweging over de optimale mix van franchisevestigingen en filialen noodzakelijk.

Franchise was de afgelopen jaren als bedrijfsmodel succesvol, maar is nu in een aantal sector volgroeid. Het totale aantal vestigingen neemt al vijf jaar nauwelijks toe, zo laat de analyse van ING Economisch Bureau zien en de omzet stabiliseert. Door veranderingen in de bedrijfsomgeving zoals verstedelijking, concurrentie vanuit het buitenland en de opkomst van e-commerce houden franchiseformules de uitgangspunten van hun formule tegen het licht. Dit leidt onder andere tot een heroriëntatie van de vestigingenmix en strategie.

Drie scenario’s

Voor de toekomstige mix van filialen en franchisevestigingen zijn drie scenario’s denkbaar, volgens het economisch bureau: 1. inzet op de groei van het belang van franchisevestigingen, 2. een status quo, of 3. een geleidelijke afbouw ten faveure van filialen. Formules staan hierbij voor een complexe beslissing. Vanuit de belangen van franchisegevers en franchisenemers is een afweging van financiële, commerciële, juridische en operationele argumenten nodig om uiteindelijk tot een juiste mix te komen. ‘De dynamiek in de markt brengt voor zowel franchisegevers als franchisenemers de urgentie met zich mee om te veranderen’, aldus Dirk Visser, Specialist Franchise en arrangementen. ‘Heroriëntatie van de vestigingenstrategie kan essentieel blijken maar vraagt wel om wederzijds draagvlak bij zowel de franchisegever als de franchisenemers’.

Bron: ING Economisch Bureau

Auteur: Steffen van Beek