Moving Mountains aast vooral op foodservicebedrijven

Introductie van Moving Mountains in Nederland bij Hard Rock Café

Vegetarisch – Bij de kennismaking in Nederland van de plant-based Moving Mountains-producten liet oprichter Simeon van der Molen duidelijk weten vooral de foodservicebedrijven voor ogen te hebben met zijn producten. “Daar kan de consument het beste de kwaliteit van onze producten proeven.”

De burgers van Moving Mountains staan bekend omdat zij ook daadwerkelijk in de pan bij het bakken bloeden. Dat komt door het gebruik van bietensap. Ook de smaak van de vegetarische burger is overtuigend.

Omdat restaurantketen Hard Rock Café de plant-based burger van Moving Mountains ook op het menu heeft staan, was voor de locatie in Amsterdam gekozen om de Nederlandse pers te overtuigen. Het Rotterdamse tv-chef duo Job & Perry van 24Kitchen was ingehuurd om de plant-based producten te verwerken als ‘hamburger’ en in een stamppot. De burger wist in smaak en bite te overtuigen. Het in eigen beheer ontwikkelde vegetarische broodje van Hard Rock Café voegde daar nog een dimensie aan toe. De sausage was minder overtuigend en in smaak zelfs iets minder dan tijdens de Europese introductie op de Anuga, waar het product in de prijzen viel met een Taste Innovatie Award.

Vers versus diepvries

De Moving Mountains-producten zijn sinds 2016 op de markt en vanaf het begin is het hard gegaan met de producten. In Europa zijn de producten inmiddels bij zo’n 4.000 horecalocaties beschikbaar. Vanaf 9 januari zijn de burgers en de saucijzen van Moving Mountains ook verkrijgbaar bij Jumbo. In een versvariant, omdat de consumenten de producten bij het vees zoekt. In de foodservicemarkt worden de producten vanuit diepvries verwerkt.

Teruggestuurd

Simeon van der Molen ziet vooral binnen foodservice mogelijkheden. Omdat vooral de smaak en de bite moet overtuigen, is zijn mening. Het feit dat naast Hard Rock Café ook de horecazaken van Ter Marsch & Co, locaties die bekend staan om de kwaliteit van hun vleeshamburgers, toch ook de plant-based burger op de menulijst hebben staan, is voor hem motiverend. Simeon heeft daarom lol als hij met regelmaat hoort, dat de burgers worden teruggestuurd door gasten, omdat zij het ‘bloeden’ van zijn burger en de textuur zo overtuigend vinden, dat gedacht wordt dat het om een vleesburger gaat.

Bergen verzetten

De Britse Van der Molen komt niet uit de foodwereld, maar begon het bedrijf omdat hij van de dokter het advies had gekregen zijn voedingspatroon aan te passen vaneg cholesterolklachten. Reden om zich te verdiepen in vleesloze producten. De naam Moving Mountains is afgeleid van die zoektocht. “Om de kwaliteit van het huidige product te bereiken hebben we veel moeten doen. Zoveel, dat anderen zeiden dat we daarin niet zouden slagen. We hebben ‘bergen moeten verzetten’ zogezegd met een team van foodspecialisten, vandaar de naam Moving Mountains.”

500 testrecepten

De producten van Moving Mountains® zijn er voor iedereen die wil bijdragen aan een betere wereld door minder vlees te eten maar tegelijkertijd moeilijk zonder de smaak en textuur van echt vlees kan. Voor de ontwikkeling is meer dan drie jaar research aan voorafgegaan met ruim 500 testrecepten, in samenwerking met wetenschappers, chefs en telers. Distributeur op het Europese vaste land voor Moving Mountains is Jan Zandbergen World-Wide Quality in Meat.

Cholesterolloos

De basis van de burger is oesterzwam, dat zorgt voor een sappige en vlezige structuur. Tarwe- en soja-eiwitten geven een vezelachtige textuur die de bite van een traditionele burger moet evenaren. Erwten zijn een extra eiwitbron en de kokosolie biedt de greasy consistentie. De burgers zijn daardoor ook vrij van cholesterol. Vitamine B12 is toegevoegd zodat de burgers de juiste voedingsstoffen bevatten.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek