Na spectaculaire groei nu pas op de plaats voor pannenkoeken restaurants

De komende jaren is er verdere groei van het aantal pannenkoekenrestaurants in ons land te verwachten

Horeca - Na jarenlang in aantal vestigingen een spectaculaire groei te hebben laten zien, maken de pannenkoekenrestaurants in Nederland nu een pas op de plaats.

Dit blijkt uit gegevens van Van Spronsen & Partners. Volgens het horeca-adviesbureau lijkt, nu de economische crisis achter de rug is, er een einde gekomen aan de sterke groei van het aantal pannenkoekenrestaurants in ons land. De afgelopen tien jaar nam het aantal toe van 330 naar 384 bedrijven, een stijging van 16%. De stijging was vooral fors in de periode 2010 tot en met 2013, met groeicijfers van soms 5 à 6% per jaar. De laatste jaren is de groei echter gestagneerd. Zo steeg in 2017 het aantal nog maar met 0,8% ten opzichte van 2016, zo blijkt uit de publicatie ‘Het Pannenkoekenrestaurant in beeld’.

Verschillen
De ontwikkeling van het aantal pannenkoekenrestaurants verschilt volgens Van Spronsen & Partners sterk per provincie. Met name Overijssel en Noord-Brabant noteren forse groeicijfers. In absolute aantallen was de stijging het grootst in Noord-Brabant en Zuid-Holland, met een toename van respectievelijk 16 en 12 pannenkoekenrestaurants. In Groningen, Flevoland en Limburg daalde het aantal de afgelopen tien jaar, in Zeeland bleef het aantal gelijk. De provincie Zeeland telt per 100.00 inwoners het hoogste aantal pannenkoekenrestaurants, de provincie Groningen de minste. Hier liggen voor de sector dan ook kansen voor uitbreiding, aldus het horeca-adviesbureau die de groei van het aantal pannenkoekenrestaurants terugvoert op de economische situatie de afgelopen jaren. Als de consument al buiten de deur ging eten, werd er vaker gekozen voor betaalbare formules in de fastservicesector zoals pannenkoekenrestaurants. Nu de crisis achter de rug is ligt het groeitempo van de sector weer een stuk lager.

Fastfood
Van Spronsen & Partners verwacht voor de komende jaren toch weer groei in het aantal pannenkoekenrestaurants. Dit wordt met name veroorzaakt door de vergrijzing. Het aantal senioren in ons land, een belangrijke doelgroep, zal blijven groeien. Daarnaast ontwikkelt de pannenkoek zich meer richting een fastfoodproduct. Voorbeeld hiervan is een concept als Okonomiyaki waarin pannenkoeken als Japans streetfood worden aangeboden. Daarbij past de pannenkoek in het huidige tijdsbeeld van gezond, snel, lokaal en authentiek.

Bron: Van Spronsen & Partners/@FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk