Nationaal Bieronderzoek: alcoholvrij bier segment groeit sterk


Onderzoek - Steeds meer bierdrinkers kiezen voor alcoholvrij bier. Koos in 2012 ruim één op de drie wel eens voor alcoholvrij bier, nu doet 46% dit. De bierconsumptie verplaatst zich tevens steeds meer naar thuis. Deze trends volgen uit het Nationaal Bieronderzoek dat Nederlandse Brouwers heeft laten uitvoeren onder meer dan 500 bierdrinkende Nederlanders. Nederlandse bierdrinkers kiezen steeds vaker voor alcoholvrij bier. In 2013 geeft 46% van de bierdrinkers aan wel eens alcoholvrij bier te drinken tegenover 36% in 2012 (en 28% in 2011). Geen alcohol willen drinken (54%) en geen alcohol mogen drinken (38%) zijn de belangrijkste motieven om te kiezen voor alcoholvrij. Het imago van alcoholvrij bier speelt maar voor een kleine minderheid een rol in de keuze om geen alcoholvrij bier te drinken (8%). Vrouwen drinken overigens vaker dan mannen alcoholvrij bier, maar de verschillen worden kleiner. In 2012 dronk 44% van de vrouwen en 30% van de mannen nog alcoholvrij. In 2013 zijn deze percentages respectievelijk 50% en 44%. De meest favoriete bieren zijn nog altijd: pils, gevolgd door witbier, overig speciaal bier, bokbier en rosébier. Speciaal bier komt ook steeds meer onder de aandacht. Opvallend is dat Nederlanders steeds vaker hun bier thuis consumeren. 49% drinkt zijn bier het vaakst thuis binnen. In 2010 deed ruim een op de drie dit (36%). Daarna volgt het binnen drinken bij horecagelegenheden (café, sportkantine, restaurant). Dat doet een op de vijf (19%). Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid