Nielsen: online omzet FMCG groeit vier keer sneller dan offline


Marktcijfers - Wereldwijd groeien de online verkopen van FMCG-producten vier keer sneller dan de offline verkopen. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Nielsen. Door een nieuwe werk-privédynamiek, toenemende files en een stijgende behoefte aan gemaksproducten en –diensten zal de Europese onlinemarkt nog sneller groeien zo voorspelt het bureau. Nielsen wijst in het rapport op het hoge tempo van online verkopen. De komende jaren zullen die groeien naar een mondiale omzet in 2022 van USD 400 miljard zal zijn. Verwacht wordt dat ook de Europese markt de komende vijf jaar groeimogelijkheden voor online FMCG-verkopen biedt, doordat meer dan een kwart van de consumenten (26%) al gebruik maakt van e-commerceplatforms voor het aan huis laten bezorgen van producten. Click-and-collect Het Verenigd Koninkrijk loopt voorop met zijn aandeel in de online FMCG-omzet (6,3%), op de voet gevolgd door Frankrijk (6,1% van de FMCG wordt online verkocht) met sinds het begin van deze eeuw een landelijk click-and-collect model dat e-commerce ondanks een lage bevolkingsdichtheid succesvol maakt. Zwitserland, Italië en Nederland staan ook in de top vijf met een aandeel in de online FMCG-omzet van respectievelijk 1,8%, 1,7% en 1,5% in West-Europa. Scandinavie In de Scandinavische markten is één op de vier consumenten (25%) bereid om online aankopen te doen die worden thuisbezorgd, wat aangeeft dat er aanzienlijke vooruitzichten voor online FMCG-verkopen zijn. Noorwegen beschikt over betere openbare diensten, een progressieve maatschappelijke houding en een hoogwaardige infrastructuur. Daarnaast zijn consumenten bereid nieuwe online modellen te gebruiken en er zijn mogelijkheden voor meer grensoverschrijdende e-commerce met de andere Scandinavische markten, vooral voor gespecialiseerde categorieën en producten. Nielsen schat dat het online aandeel van de totale FMCG-omzet van Noorwegen (in 2017 1%) in 2022 zal zijn gestegen naar 2,2% (USD 678 miljoen). Drukkere levensstijl Verdere acceptatie en versnelling van online FMCG-aankopen wordt ondersteund door vergrijzing, een steeds drukkere leefstijl, verstedelijking en grote bedrijven die recent sterk beginnen te investeren in e-commerce”, aldus Mathias Bernhardt, Global Business Partner, Retailer Services, Nielsen. “Betere e-commercediensten die consumenten tijd kunnen besparen, maken de noodzaak van een omni-channelaanbod steeds crucialer voor FMCG-verkopers in heel Europa.” Bron: Nielsen/@FoodClicks Marktcijfers - Wereldwijd groeien de online verkopen van FMCG-producten vier keer sneller dan de offline verkopen. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Nielsen. Door een nieuwe werk-privédynamiek, toenemende files en een stijgende behoefte aan gemaksproducten en –diensten zal de Europese onlinemarkt nog sneller groeien zo voorspelt het bureau. Nielsen wijst in het rapport op het hoge tempo van online verkopen. De komende jaren zullen die groeien naar een mondiale omzet in 2022 van USD 400 miljard zal zijn. Verwacht wordt dat ook de Europese markt de komende vijf jaar groeimogelijkheden voor online FMCG-verkopen biedt, doordat meer dan een kwart van de consumenten (26%) al gebruik maakt van e-commerceplatforms voor het aan huis laten bezorgen van producten. Click-and-collect Het Verenigd Koninkrijk loopt voorop met zijn aandeel in de online FMCG-omzet (6,3%), op de voet gevolgd door Frankrijk (6,1% van de FMCG wordt online verkocht) met sinds het begin van deze eeuw een landelijk click-and-collect model dat e-commerce ondanks een lage bevolkingsdichtheid succesvol maakt. Zwitserland, Italië en Nederland staan ook in de top vijf met een aandeel in de online FMCG-omzet van respectievelijk 1,8%, 1,7% en 1,5% in West-Europa. Scandinavie In de Scandinavische markten is één op de vier consumenten (25%) bereid om online aankopen te doen die worden thuisbezorgd, wat aangeeft dat er aanzienlijke vooruitzichten voor online FMCG-verkopen zijn. Noorwegen beschikt over betere openbare diensten, een progressieve maatschappelijke houding en een hoogwaardige infrastructuur. Daarnaast zijn consumenten bereid nieuwe online modellen te gebruiken en er zijn mogelijkheden voor meer grensoverschrijdende e-commerce met de andere Scandinavische markten, vooral voor gespecialiseerde categorieën en producten. Nielsen schat dat het online aandeel van de totale FMCG-omzet van Noorwegen (in 2017 1%) in 2022 zal zijn gestegen naar 2,2% (USD 678 miljoen). Drukkere levensstijl Verdere acceptatie en versnelling van online FMCG-aankopen wordt ondersteund door vergrijzing, een steeds drukkere leefstijl, verstedelijking en grote bedrijven die recent sterk beginnen te investeren in e-commerce”, aldus Mathias Bernhardt, Global Business Partner, Retailer Services, Nielsen. “Betere e-commercediensten die consumenten tijd kunnen besparen, maken de noodzaak van een omni-channelaanbod steeds crucialer voor FMCG-verkopers in heel Europa.” Bron: Nielsen/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid