Omvang ‘horeca-effect’ van sluiten NS-poortjes nog steeds onduidelijk


Treinstations - NS gaat de toegangspoortjes op de stations van de grote steden eind dit jaar sluiten. Wat de horeca-effecten hiervan zijn is volgens de NS nu nog niet te zeggen. “Het is helemaal afhankelijk van het soort station”, laat een woordvoerster weten. Dat de effecten er zijn staat vast en wordt bevestigd door verschillende formulebeheerders binnen NS Stations, de grootste exploitant van horecagelegenheden op treinstations. De afgelopen 3 jaar zijn op steeds meer stations de poortjes gesloten, alleen bleven tot voor kort altijd enkele poortjes vrij toegankelijk om een goede doorstroming van de reizigers te garanderen. Deze werden vaak ook gebruikt voor aankopen bij één van de horecalocaties die voor dan wel achter de poortjes zijn gevestigd. Later dit jaar worden nu ook deze doorgangspoortjes gesloten en zijn de stations alleen nog toegankelijk met een geldig vervoerbewijs of een doorgangspas, zoals NS die heeft voor de stations waar geen alternatief is om van de ene kant van het station naar de ander kant te komen. Het sluiten van de poortjes levert vooral bij de reiziger een stijging van het veiligheidsgevoel op en moet het zwartrijden terugdringen. Beperkt De horeca-effecten van het sluiten van de poortjes op de horeca-activiteiten zijn volgens NS echter beperkt. Binnen een jaar zouden de omzetten weer op niveau zijn, liet een woordvoerder begin dit jaar weten. Maar formulemanagers van NS Stations beweren anders. “Er zijn wel degelijk effecten te bespeuren. Beide kanten op, want mensen binnen het stationsgebied gaan niet zomaar even naar ‘buiten de poortjes’ voor een aankoop en omgekeerd gebeurt hetzelfde. Het is dus heel afhankelijk van de locatie waar je zit of het een voordeel is voor of juist achter de gesloten poortjes. Maar je ziet wel degelijk effecten in je omzetcijfers”, zo laat een formulemanager weten. Effect Hoe groot het effect is, wordt om verschillende redenen niet gemeld. Volgens een woordvoeder van NS is het merendeel van de reizigers inmiddels wel voorzien van een chipkaart, waarbij het geen probleem is om binnen het uur de poortjes meermaals te passeren. Daarnaast zijn steeds meer mensen gewend aan het feit dat de poortjes gesloten zijn, waardoor zij zich minder laten weerhouden door de gesloten poortjes. Bovendien, zo laat zij weten, wordt het merendeel van de aankopen op een station gekocht door reizigers. “De gerichte kopers bij bepaalde formules kunnen hun favoriete locaties vaak ook buiten de poortjes om bereiken of maken gebruik van de gebieden waar wel een vrije doorgang is”, aldus de woordvoerster. Stations Sinds medio 2014 heeft NS op 71 stations de toegangspoortjes al gesloten. 71% van de reizigers passeert op dit moment een gesloten poortje tijdens de reis, zo laat de vervoerder weten. De komende maanden volgen nu de laatste grote stations waaronder Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Aan het einde van het jaar passeert het beoogde percentage van ruim 90% van de reizigers een gesloten poortje, aldus NS. Bron: @FoodClicks Treinstations - NS gaat de toegangspoortjes op de stations van de grote steden eind dit jaar sluiten. Wat de horeca-effecten hiervan zijn is volgens de NS nu nog niet te zeggen. “Het is helemaal afhankelijk van het soort station”, laat een woordvoerster weten. Dat de effecten er zijn staat vast en wordt bevestigd door verschillende formulebeheerders binnen NS Stations, de grootste exploitant van horecagelegenheden op treinstations. De afgelopen 3 jaar zijn op steeds meer stations de poortjes gesloten, alleen bleven tot voor kort altijd enkele poortjes vrij toegankelijk om een goede doorstroming van de reizigers te garanderen. Deze werden vaak ook gebruikt voor aankopen bij één van de horecalocaties die voor dan wel achter de poortjes zijn gevestigd. Later dit jaar worden nu ook deze doorgangspoortjes gesloten en zijn de stations alleen nog toegankelijk met een geldig vervoerbewijs of een doorgangspas, zoals NS die heeft voor de stations waar geen alternatief is om van de ene kant van het station naar de ander kant te komen. Het sluiten van de poortjes levert vooral bij de reiziger een stijging van het veiligheidsgevoel op en moet het zwartrijden terugdringen. Beperkt De horeca-effecten van het sluiten van de poortjes op de horeca-activiteiten zijn volgens NS echter beperkt. Binnen een jaar zouden de omzetten weer op niveau zijn, liet een woordvoerder begin dit jaar weten. Maar formulemanagers van NS Stations beweren anders. “Er zijn wel degelijk effecten te bespeuren. Beide kanten op, want mensen binnen het stationsgebied gaan niet zomaar even naar ‘buiten de poortjes’ voor een aankoop en omgekeerd gebeurt hetzelfde. Het is dus heel afhankelijk van de locatie waar je zit of het een voordeel is voor of juist achter de gesloten poortjes. Maar je ziet wel degelijk effecten in je omzetcijfers”, zo laat een formulemanager weten. Effect Hoe groot het effect is, wordt om verschillende redenen niet gemeld. Volgens een woordvoeder van NS is het merendeel van de reizigers inmiddels wel voorzien van een chipkaart, waarbij het geen probleem is om binnen het uur de poortjes meermaals te passeren. Daarnaast zijn steeds meer mensen gewend aan het feit dat de poortjes gesloten zijn, waardoor zij zich minder laten weerhouden door de gesloten poortjes. Bovendien, zo laat zij weten, wordt het merendeel van de aankopen op een station gekocht door reizigers. “De gerichte kopers bij bepaalde formules kunnen hun favoriete locaties vaak ook buiten de poortjes om bereiken of maken gebruik van de gebieden waar wel een vrije doorgang is”, aldus de woordvoerster. Stations Sinds medio 2014 heeft NS op 71 stations de toegangspoortjes al gesloten. 71% van de reizigers passeert op dit moment een gesloten poortje tijdens de reis, zo laat de vervoerder weten. De komende maanden volgen nu de laatste grote stations waaronder Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Aan het einde van het jaar passeert het beoogde percentage van ruim 90% van de reizigers een gesloten poortje, aldus NS. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid