Omzet tankshops stijgt, prijs een probleem

Tankshops - De omzet van tankshops steeg in 2011 met 3 procentDeze stijging is geheel te danken aan tabak. Wordt de tabaksomzet buiten beschouwing gelaten, dan is zelfs sprake van een omzetdaling van 1 procentDit staat in een onderzoek van SymphonyIRI en PompshopUit Foodsteps Nationaal Petrol Onderzoek, dat ook vandaag uitkwam, blijkt dat tankshops kampen met een negatief prijsimago.

Foodstep voerde onderzoek uit onder 13.000 consumenten, waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in het vakblad Out.of.Home-Shops. Volgens dit onderzoek slagen de oliemaatschappijen er onvoldoende in om hun tankshops te profileren als (luxe) broodjeszaken. De consument beschouwt ze (nog steeds) vooral als shops en vergelijkt het prijsniveau dus met supermarkten. "Het hoge prijsimago speelt de sector parten," luidt dan ook de conclusie.

SymphonyIRI zette de mutaties bij de belangrijkste merken in de tankshops op een rij. Marlboro bleef met een omzet van 560 miljoen euro ook in 2011 veruit de grootste. Bij de niet-tabaksmerken is dit Red Bull met een shopomzet van ruim 66 miljoen euro. Red Bull vergrootte zijn voorsprong op Coca-Cola, tweede met bijna 30 miljoen. De totale omzet van tankshops was vorig jaar 2,2 miljard euro, waarvan tabakswaren driekwart voor hun rekening namen.

Auteur: Ubel Zuiderveld