Omzetgroei 2018 in out-of-homesector komt uit op 5,3%


Marktcijfers - Een bescheiden omzetgroei in de laatste twee maanden van de out-of-homesector zorgt er voor dat de totale groei in de sector met 5,3% iets lager uitkomt dan de 5,5% groei zoals het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) eerder tijdens het brunchcongres op de Horecava meldde. Dit laat Foodstep weten in de laatste kwartaal update. Het FSIN baseerde het gepresenteerde cijfer op de groei tot en met medio november. In de laatste periode van 2018 laat foodservice een bescheiden groei zien van 2,4%. De groei in de horeca was nog het sterkst. Over de periode p13 (3 t/m 30 december) meet de monitor  een 3% groei in eten en drinken buitenshuis vergeleken met dezelfde periode in 2017. In catering was daarentegen sprake van 0,7% daling. Het On-the-go-deel groeide met 3,7%. Slechter weer De daling bij catering was ook een gevolg dat kerst midden in de week viel, voor veel medewerkers aanleiding om de gehele week vakantie te nemen. De bedrijfscatering zag daardoor een lagere bezetting. De wat matige cijfers voor de horeca waren het gevolg van slechter weersomstandigheden. Het gure weer ontmoedigde veel consumenten om de horeca op te zoeken. 20,1 miljard Foodstep meldt op basis van de cijfers tevens dat de prijzen het afgelopen jaar bij de horecabedrijven zijn gestegen. Aangezien de verkoopprijzen harder stijgen dan de inkoopprijzen is er sprake van margeverbetering. Volgens de berekeningen van het onderzoekbureau ikomt bij een  groei van 5,3% in consumentbestedingen de foodservice omzet in 2018 uit op 20,1 miljard euro. Bron: @FoodClicks Marktcijfers - Een bescheiden omzetgroei in de laatste twee maanden van de out-of-homesector zorgt er voor dat de totale groei in de sector met 5,3% iets lager uitkomt dan de 5,5% groei zoals het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) eerder tijdens het brunchcongres op de Horecava meldde. Dit laat Foodstep weten in de laatste kwartaal update. Het FSIN baseerde het gepresenteerde cijfer op de groei tot en met medio november. In de laatste periode van 2018 laat foodservice een bescheiden groei zien van 2,4%. De groei in de horeca was nog het sterkst. Over de periode p13 (3 t/m 30 december) meet de monitor  een 3% groei in eten en drinken buitenshuis vergeleken met dezelfde periode in 2017. In catering was daarentegen sprake van 0,7% daling. Het On-the-go-deel groeide met 3,7%. Slechter weer De daling bij catering was ook een gevolg dat kerst midden in de week viel, voor veel medewerkers aanleiding om de gehele week vakantie te nemen. De bedrijfscatering zag daardoor een lagere bezetting. De wat matige cijfers voor de horeca waren het gevolg van slechter weersomstandigheden. Het gure weer ontmoedigde veel consumenten om de horeca op te zoeken. 20,1 miljard Foodstep meldt op basis van de cijfers tevens dat de prijzen het afgelopen jaar bij de horecabedrijven zijn gestegen. Aangezien de verkoopprijzen harder stijgen dan de inkoopprijzen is er sprake van margeverbetering. Volgens de berekeningen van het onderzoekbureau ikomt bij een  groei van 5,3% in consumentbestedingen de foodservice omzet in 2018 uit op 20,1 miljard euro. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

PS in Foodservice lanceert PS Impact Score

Duurzaamheid – Onder grote belangstelling van groothandels en afnemers is afgelopen woensdag de PS Impact Score gepresenteerd in het gebouw van groente- en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk. Doel van de bijeenkomst was partijen in de foodservicesector duidelijk maken dat echte stappen zetten in duurzaamheid alleen kan als data met elkaar wordt gedeeld. De gepresenteerde PS Impact Score helpt daarbij.

Lees bericht


FSIN: ‘Invloed gemaksgeneraties op foodmarkt wordt groter’

Analyse - De invloed van de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuis consumptie schiet omhoog. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 die op dinsdag door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het brunchcongres is gepresenteerd.

Lees bericht

1788 Beef introduceert nieuwe Wagyu-lijn

Introductie - 1788 Beef, een merk van de Jan Zandbergen Groep, lanceert het nieuwe assortiment van Australisch graangevoerd Wagyu-rundvlees. Deze nieuwe productlijn kenmerkt zich door uitzonderlijke marmering, malsheid en smaak.

Lees bericht

FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht


Unilever profiteert vooral van prijsverhogingen

Analyse – Unilever heeft mooie cijfers zien over het afgelopen half jaar en dus was AEX blij. Maar de winstgroei van 21% kwam toch vooral door prijsverhogingen, want in aantallen verkochte producten deed het internationale voedingsconcern het minder. Vooral in Europa.

Lees bericht

FSIN: Duurzaamheid is ‘langetermijn-waardecreatie’

Foodservice – Duurzaamheid wordt te vaak gezien als synoniem voor milieumaatregelen, volgens het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Maar dat is het niet. Het instituut geeft daarom de voorkeur om duurzaamheid te definiëren als waardecreatie in het vinden van een evenwicht tussen economische, sociale en ecologische prestaties op de lange termijn.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid