3% van de supermarktomzet is in 2017 online'
Supermarkten - 2017 belooft een topjaar te worden voor de Nederlandse supermarktbranche. In de eerste vijf maanden steeg de supermarktomzet met 3,5%. De omzet in 2017 komt hiermee naar verwachting uit op een record van 37 miljard euro. In 2016 bedroeg de omzet 36 miljard euro. Dit maakt het CBL vandaag bekend tijdens de jaarlijkse CBL-haringparty in Schevingen. CBL-voorzitter Bert Roetert: “De levensmiddelenbranche is in al zijn uitingen het toonbeeld van een sterke branche. Koersvast en flexibel als het moet, met de consument als vertrekpunt. Daarom worden onlineverkopen steeds belangrijker in de levensmiddelenbranche.” De online boodschappen, die bij de consumenten thuis worden bezorgd of door de consument worden opgehaald bij een afhaalpunt, zullen in 2017 3% van de omzet beslaan. Afgelopen jaar was dit nog 2% en in 2015 1,2%. Deze groei wordt vooral gerealiseerd door consumenten die al gebruik maken van de onlineboodschappenservice, maar meer gaan besteden. Zij zijn positief tot zeer positief over het aanbod. En daarnaast stijgt het aantal nieuwe onlineboodschappers. Supermarkten bedienen deze onlineboodschapper met een groot assortiment, keuzevrijheid, volop aanbod van voordelige producten en een specifiek aanbod bij speciale gelegenheden en feestdagen. De verwachting is dat de komende jaren het aandeel van de online verkopen verder stijgt en een groter deel van de totale supermarktomzet inneemt. Bron: CBL Supermarkten - 2017 belooft een topjaar te worden voor de Nederlandse supermarktbranche. In de eerste vijf maanden steeg de supermarktomzet met 3,5%. De omzet in 2017 komt hiermee naar verwachting uit op een record van 37 miljard euro. In 2016 bedroeg de omzet 36 miljard euro. Dit maakt het CBL vandaag bekend tijdens de jaarlijkse CBL-haringparty in Schevingen. CBL-voorzitter Bert Roetert: “De levensmiddelenbranche is in al zijn uitingen het toonbeeld van een sterke branche. Koersvast en flexibel als het moet, met de consument als vertrekpunt. Daarom worden onlineverkopen steeds belangrijker in de levensmiddelenbranche.” De online boodschappen, die bij de consumenten thuis worden bezorgd of door de consument worden opgehaald bij een afhaalpunt, zullen in 2017 3% van de omzet beslaan. Afgelopen jaar was dit nog 2% en in 2015 1,2%. Deze groei wordt vooral gerealiseerd door consumenten die al gebruik maken van de onlineboodschappenservice, maar meer gaan besteden. Zij zijn positief tot zeer positief over het aanbod. En daarnaast stijgt het aantal nieuwe onlineboodschappers. Supermarkten bedienen deze onlineboodschapper met een groot assortiment, keuzevrijheid, volop aanbod van voordelige producten en een specifiek aanbod bij speciale gelegenheden en feestdagen. De verwachting is dat de komende jaren het aandeel van de online verkopen verder stijgt en een groter deel van de totale supermarktomzet inneemt. Bron: CBL
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuw huurcontract voor winkel- en horecapanden
Winkelpanden – Branche- en werkgeversorganisaties hebben een nieuwe Huurdersvariant’ van het ROZ-model gemaakt. In het ROZ zijn de verhuurders vertegenwoordigd. Het model moet huurcontractbesprekingen tussen partijen evenwichtiger maken en onwenselijke situaties voorkomen.
Lees berichtMarc Jansen nieuwe algemeen directeur bij CBL
Benoeming - Bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft per 1 januari 2024 een directeurswissel plaatsgevonden. Marc Jansen heeft de functie van algemeen directeur René Roorda overgenomen. Roorda blijft op zijn huidige dossiers actief als directeur bij het CBL.
Lees berichtFoodsector blij met uitblijven strenge controle verpakkingsregels
Politiek – CBL en branchevereniging ProFri voor professionele frituurders zijn blij met de uitspraak van demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over het in de ijskast zetten van de controles op de nieuwe verpakkingsregels. Zij heeft besloten dat deze weliswaar blijven, maar dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ze niet streng gaat controleren. Ook het...
Lees berichtVoedselverspilling daalt 17,4% bij supermarkten
Supermarkten - Supermarkten verkochten in 2022 gemiddeld 98,62 procent van al het voedsel dat werd aangeboden. Dat betekent dat 1,38% van het voedsel niet bij consumenten terecht kwam. Daarmee is de hoeveelheid voedselverspilling in supermarkten met 13,8 procent afgenomen ten opzichte van 2020 en met 17,4 procent sinds 2018.
Lees berichtCBL wil stabiel kabinet dat uitdagingen gaat aanpakken
Politiek - Stabiliteit en duidelijkheid zijn de komende formatieperiode van belang. Dat benadrukt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in reactie op de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van gisteren. De branchevereniging ziet vooral de noodzaak van een stabiel kabinet om Nederland de komende jaren verder vooruit te helpen.
Lees berichtAssortiment Foodello inmiddels op 1000 producten
Online supermarkt - Een nieuwe mijlpaal voor online supermarkt Foodello. Hun assortiment omvat inmiddels 1000 restproducten die nog prima in orde zijn op het gebied van kwaliteit en veiligheid, om te verkopen aan consumenten. Foodello heeft als missie het verminderen van voedselverspilling.
Lees bericht