Online in FMCG naar USD 400 miljard in 2020'


Onderzoek - In 2020 zal e-commerce in FMCG wereldwijd meer dan 400 miljard USdollar bedragen, oftewel 10-12% van het totale FMCG-marktaandeel. Die voorspelling doet bureau Nielsen op basis van eigen onderzoek naar de veranderende mondiale consumentenbehoeften. Wereldwijd ziet Nielsen convenience steeds sneller toenemen. Overal ter wereld zijn mensen op zoek naar handige oplossingen die het leven vereenvoudigen. Meer dan een kwart van de wereldwijde consumenten zegt producten te zoeken die hun leven makkelijker maken (27%) en gemakkelijk te gebruiken zijn (26%), terwijl ongeveer één op de vijf consumenten op zoek is naar producten geschikt voor kleine huishoudens (20%) en afgestemd op een specifieke behoefte (19%). Het Nielsen-rapport ‘Zoektocht naar Convenience’ noemt zes belangrijke factoren die, ondanks lichte variaties per regio, de achterliggende drijfveer zijn voor de toenemende behoefte aan convenience van consumenten in de hele wereld: verstedelijking, kleinere huishoudens, druk stadsvervoer, evoluerende genderrollen, behoeften van verschillende generaties en grotere acceptatie van technologie Deze factoren hebben een sterke invloed op talloze industrieën, maar met name op de sterk consumentafhankelijke FMCG-sector. Uit het rapport blijkt dat consumenten hun productkeuzen voor voedingsmiddelen baseren op hun ervaring op drie belangrijke aspecten: winkelen, consumptie en merkbetrokkenheid. Dit heeft geleid tot een sterke groei in kant-en-klaar maaltijden, bezorgdiensten voor thuis of op kantoor en op technologie gebaseerde 'on demand' services. Uit het onderzoek blijkt dat een derde (33%) van de wereldwijde consumenten gebruik maakt van restaurant- of maaltijdbezorgdiensten. Dat de afname van kant-en-klaar maaltijden en van fastservice, fastfood en straatverkopers  eveneens toeneemt: zo heeft 57% van de consumenten wereldwijd de afgelopen zes maanden een fastfood-outlet bezocht. Lunch en diner worden het vaakst buitenshuis genuttigd: 39% van de wereldwijde online consumenten eet elke week buitenshuis, en maar liefst 48% van de consumenten in Azië-Pacific en 47% in Noord-Amerika haalt of eet de maaltijd onderweg op. Verder schrijft het rapport dat een evoluerend winkellandschap, e-commerce en omnichannel-faciliteiten bepalend zijn voor de winkelervaring van consumenten in de hele wereld. Uit een e-commerce-onderzoek van Nielsen in 30 landen blijkt dat de online verkoop van FMCG naar schatting vijf keer sneller groeit dan offline verkoop naar een omzet van 400 miljard USdollar in 2020, oftewel 10-12% van het totale FMCG-marktaandeel. Bron: @FoodClicks Onderzoek - In 2020 zal e-commerce in FMCG wereldwijd meer dan 400 miljard USdollar bedragen, oftewel 10-12% van het totale FMCG-marktaandeel. Die voorspelling doet bureau Nielsen op basis van eigen onderzoek naar de veranderende mondiale consumentenbehoeften. Wereldwijd ziet Nielsen convenience steeds sneller toenemen. Overal ter wereld zijn mensen op zoek naar handige oplossingen die het leven vereenvoudigen. Meer dan een kwart van de wereldwijde consumenten zegt producten te zoeken die hun leven makkelijker maken (27%) en gemakkelijk te gebruiken zijn (26%), terwijl ongeveer één op de vijf consumenten op zoek is naar producten geschikt voor kleine huishoudens (20%) en afgestemd op een specifieke behoefte (19%). Het Nielsen-rapport ‘Zoektocht naar Convenience’ noemt zes belangrijke factoren die, ondanks lichte variaties per regio, de achterliggende drijfveer zijn voor de toenemende behoefte aan convenience van consumenten in de hele wereld: verstedelijking, kleinere huishoudens, druk stadsvervoer, evoluerende genderrollen, behoeften van verschillende generaties en grotere acceptatie van technologie Deze factoren hebben een sterke invloed op talloze industrieën, maar met name op de sterk consumentafhankelijke FMCG-sector. Uit het rapport blijkt dat consumenten hun productkeuzen voor voedingsmiddelen baseren op hun ervaring op drie belangrijke aspecten: winkelen, consumptie en merkbetrokkenheid. Dit heeft geleid tot een sterke groei in kant-en-klaar maaltijden, bezorgdiensten voor thuis of op kantoor en op technologie gebaseerde 'on demand' services. Uit het onderzoek blijkt dat een derde (33%) van de wereldwijde consumenten gebruik maakt van restaurant- of maaltijdbezorgdiensten. Dat de afname van kant-en-klaar maaltijden en van fastservice, fastfood en straatverkopers  eveneens toeneemt: zo heeft 57% van de consumenten wereldwijd de afgelopen zes maanden een fastfood-outlet bezocht. Lunch en diner worden het vaakst buitenshuis genuttigd: 39% van de wereldwijde online consumenten eet elke week buitenshuis, en maar liefst 48% van de consumenten in Azië-Pacific en 47% in Noord-Amerika haalt of eet de maaltijd onderweg op. Verder schrijft het rapport dat een evoluerend winkellandschap, e-commerce en omnichannel-faciliteiten bepalend zijn voor de winkelervaring van consumenten in de hele wereld. Uit een e-commerce-onderzoek van Nielsen in 30 landen blijkt dat de online verkoop van FMCG naar schatting vijf keer sneller groeit dan offline verkoop naar een omzet van 400 miljard USdollar in 2020, oftewel 10-12% van het totale FMCG-marktaandeel. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht


Frans van Engelen volgt Arjen van Strien op bij Hak

Benoeming - Frans van Engelen (37) start per 18 maart als nieuwe commercieel directeur van groente- en peulvruchtenfabrikant Hak. Van Engelen volgt Arjen van Strien op, die deze rol ruim tien jaar heeft vervuld. Ook treedt Van Engelen toe tot de directie van Hak.

Lees bericht

Cafetariaomzet groeit in februari met 2,4%

Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.

Lees bericht

Foodplatform QSTA en databeheerder Foodbyte fuseren

Samenvoeging – Databeheerbedrijf Foodbyte en online foodplatform QSTA in Rotterdam zijn per 1 maart jl. samengevoegd. De bedrijven zetten hun gezamenlijke activiteiten voort onder de naam QSTA. Dankzij de samenvoeging wil het nieuwe QSTA verder voorop lopen in de foodwereld als het gaat om het verwerken en publiceren van fooddata.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid