‘Ook horeca ziet zich genoodzaakt medewerkers zelf op te leiden’


Onderzoek - De Nederlandse arbeidsmarkt verkrapt steeds verder. Twee derde van de ondervraagde bedrijven in Nederland verwacht in 2019 met een tekort aan personeel te kampen. Zo ook de horeca. Die ziet zich steeds vaker genoodzaakt medewerkers zelf op te leiden. Dat laat econoom Katinka Jongkind weten van ING Economisch Bureau naar aanleiding van de rapportage over de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt. Uit een enquête van het bureau onder ruim 1.000 Nederlandse bedrijven blijkt dat één op de tien bedrijven met personeelskrapte dit jaar naar verwachting met een omzetdaling te maken krijgt van 6% of meer. Om de personeelskrapte het hoofd te bieden zien bedrijven zich genoodzaakt medewerkers zelf op te leiden. Voor de horeca is dat niet anders. Flexibel Eind 2018 kampte 60% van de ondervraagde bedrijven in Nederland met een tekort aan personeel. Voor 2019 loopt dit percentage verder op naar 65% van de bedrijven. Volgens 40% van de respondenten is het grootste probleem op de arbeidsmarkt de mismatch tussen vraag en aanbod op het gebied van kennis en/of vaardigheden. Bij horeca speelt, volgens Jongkind verder mee de onregelmatigheid in werktijden. “Jongeren willen wel flexibel werken, maar niet altijd in de avonden of in het weekeinde. En horeca heeft het nadeel dat het vaak ongunstige tijden zijn.” Inzet QR-code Om de krapte op de personeelsmarkt het hoof te bieden, zouden ondernemers creatiever moeten zijn, volgens de econoom. Het mogelijk maken voor gasten om bestellingen te plaatsen met een QR-code of af te rekenen is volgens Jongkind een eenvoudige manier op de drukte op een horeca-locatie het hoofd te bieden, maar wordt nog nauwelijks ingezet. “Terwijl dat tegen lage investeringskosten al mogelijk is.” Dat de inzet van een dergelijk systeem ten koste gaat van de gastvrijheid of klantvriendelijkheid deelt Jongkind niet: “Een kwartier wachten voordat je een bestelling kunt doen of kunt afrekenen is ook niet klantvriendelijk. En mensen hebben de keuze.” Bron: @FoodClicks Onderzoek - De Nederlandse arbeidsmarkt verkrapt steeds verder. Twee derde van de ondervraagde bedrijven in Nederland verwacht in 2019 met een tekort aan personeel te kampen. Zo ook de horeca. Die ziet zich steeds vaker genoodzaakt medewerkers zelf op te leiden. Dat laat econoom Katinka Jongkind weten van ING Economisch Bureau naar aanleiding van de rapportage over de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt. Uit een enquête van het bureau onder ruim 1.000 Nederlandse bedrijven blijkt dat één op de tien bedrijven met personeelskrapte dit jaar naar verwachting met een omzetdaling te maken krijgt van 6% of meer. Om de personeelskrapte het hoofd te bieden zien bedrijven zich genoodzaakt medewerkers zelf op te leiden. Voor de horeca is dat niet anders. Flexibel Eind 2018 kampte 60% van de ondervraagde bedrijven in Nederland met een tekort aan personeel. Voor 2019 loopt dit percentage verder op naar 65% van de bedrijven. Volgens 40% van de respondenten is het grootste probleem op de arbeidsmarkt de mismatch tussen vraag en aanbod op het gebied van kennis en/of vaardigheden. Bij horeca speelt, volgens Jongkind verder mee de onregelmatigheid in werktijden. “Jongeren willen wel flexibel werken, maar niet altijd in de avonden of in het weekeinde. En horeca heeft het nadeel dat het vaak ongunstige tijden zijn.” Inzet QR-code Om de krapte op de personeelsmarkt het hoof te bieden, zouden ondernemers creatiever moeten zijn, volgens de econoom. Het mogelijk maken voor gasten om bestellingen te plaatsen met een QR-code of af te rekenen is volgens Jongkind een eenvoudige manier op de drukte op een horeca-locatie het hoofd te bieden, maar wordt nog nauwelijks ingezet. “Terwijl dat tegen lage investeringskosten al mogelijk is.” Dat de inzet van een dergelijk systeem ten koste gaat van de gastvrijheid of klantvriendelijkheid deelt Jongkind niet: “Een kwartier wachten voordat je een bestelling kunt doen of kunt afrekenen is ook niet klantvriendelijk. En mensen hebben de keuze.” Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht


Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid