Out of Home Shopper monitor nieuw initiatief More2Market en @FoodClicks

Via de uitkomsten van het onderzoek leert men begrijpen welke knoppen het gedrag van de shopper positief beïnvloeden

Onderzoek – Marketing- en onderzoeksbureau More2Market en vakblad @FoodClicks hebben de handen ineen geslagen en starten een nieuw initiatief. De Out of Home Shopper monitor biedt marktinzichten vanuit foodservice, voor versterking van de foodservicebranche met als basis de ketenpartijen zelf.

De Out of Home Shopper monitor is ontstaan vanuit de succesvolle formule benchmark monitor. De uitkomsten van dit onderzoek zijn onder meer in december 2015 gepubliceerd in @FoodClicks. Hierop werd door partijen in de foodservicebranche zo positief gereageerd dat More2Market en @FoodClicks besloten het onderzoek voort te zetten en deze een extra verdieping te geven. Hieruit is de Out of Home Shopper monitor ontstaan. “De monitor geeft een vertrekpunt voor het bouwen aan de foodservicepositie, tussen de partijen onderling, maar ook voor de partijen zelf”, vertelt Rien de Koning van More2Market. “Via de uitkomsten van het onderzoek leert men begrijpen welke knoppen het gedrag van de shopper positief beïnvloeden. Verschillende grote spelers in de foodservicebranche hebben daarom al toegezegd aan het initiatief te willen deelnemen.”

Shopperperspectief
“Door de partijen actief te betrekken bij het onderzoek, wordt kwaliteit en commitment gecreëerd”, zegt Steffen van Beek, uitgever van @FoodClicks. “Het onderzoek stelt de shopper centraal om zo de markt vanuit dit perspectief te volgen. Naar kanaal of segment, naar formule, naar regio en naar productgroep. Zowel vanuit de dag en het tijdstip als vanuit de reden en de evaluatie van het bezoek. Allemaal omgezet naar de shopperprofielen.” Het gaat er niet alleen om waar de shopper komt, of wat hij eet, maar ook waar hij het vandaan haalt. Van Beek: “Dit is belangrijk om het verband te kunnen leggen tussen plaats van bezoek, herkomst van eten en drinken en de functie van het verkooppunt. De kiosk ligt bijvoorbeeld op het station en de koffie wordt gekocht voor in de trein.” Ook het bestellen, onder meer online, en de kruisverbanden tussen foodservice en retail komen op deze manier in beeld. “Dit inzicht in cross selling over kanalen is uniek, want standaard verkoopgegevens brengen dit niet in kaart”, aldus De Koning.

Rapportage
Over de jaarwisseling heen wordt het onderzoek in de steigers gezet. Het veldwerk start in de eerste maanden van 2017 en loopt door gedurende het jaar. De rapportage volgt per kwartaal en de eerste wordt gepresenteerd is die tot en met juni 2017. Naast het feit dat dit onderzoek in Nederland zal starten, is een dergelijk onderzoek (met support van dezelfde initiatiefnemers als in Nederland) in het tweede kwartaal 2016 ook in België gestart. Weliswaar volledig specifiek voor België, maar wel met alle onderzoekkennis en -mogelijkheden om overkoepelend in de Benelux te werken, aldus de initiatiefnemers.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk