Positieve Horecava in teken van vegan, bezorging, pop-up restaurants en innovatie

De Horecava biedt dit jaar een recordaantal exposanten

Beurzen - De horecavakbeurs Horecava in RAI Amsterdam, die donderdag de laatste dag beleeft, toont veel innovaties. Ook de stemming is positief. Het fraaie zomerweer van het afgelopen seizoen en de toegenomen bestedingen in de sector hebben duidelijk bijgedragen aan een groter vertrouwen voor het komende jaar.

Een van de meest opvallende trends van de beurs is dat vrijwel alles tegenwoordig een vegetarische variant kent. Vegetarische bitterballen, kroketten en frikandellen kenden we al, maar ook in producten als pizza’s, ijs, brood, kebab en andere producten en maaltijden zet de trend zich door. Het aanbod is vooralsnog groter dan de groep afnemers, maar geen leverancier wil de boot missen dus zorgt elke leverancier er voor dat er naast de bestaande producten een vegetarische lijn is. Zo zette Van Geloven in op hun nieuwe vegetarische snacklijn, presenteerde Ola een nieuwe vegetarische Magnum-variant en presenteerden diverse bakkerijbedrijven zoals de Market Food Group, Délifrance en CSM hun vegetarische croissants, broodjes of andere deegwaren.

Verbreding
Sommige fabrikanten zoeken ook de verbreding op van de eigen doelgroep, zoals Remia met de introductie van het nieuwe warme sauzenmerk C'est Ça. Onder dit merk biedt de fabrikant uit Den Dolder een nieuwe generatie culinaire basissauzen voor de foodprofessionals in de keuken. De sauzen zijn in principe kant-en-klaar maar kunnen eenvoudig door een chef een eigen signatuur krijgen. Kwaliteit, prijs en hanteerbare verpakkingshoeveelheden moeten de juiste propositie zijn om de strijd met de grotere leveranciers in dat segment aan te gaan.

In de aankomende uitgave van @FoodClicks meer over de noviteiten die te zien waren op de Horecava.

Auteur: Paul Peter Blonk