Primera sluit jaar af met stijging van 2%


Convenience - Het jaar 2012 heeft voor winkelketen Primera in het teken gestaan van hoogtepunten zoals de opening van de 450e Primera winkel en het behalen van een recordomzet van 25 miljoen euro in week 51. Het jaar is afgesloten met een omzetstijging van 2%, ondanks de daling in de loterijenomzet. De behaalde resultaten zijn exclusief de nieuw geopende winkels. De totale omzet van tabak steeg met 2%. De assortimentsgroep shag/tabak laat de grootste groei zien met 8%. De complementaire assortimentsgroep hulzen en vloei profiteert hier van mee met een groei van 14%. De totale omzet van loterijen daalde met 8%. De daling van de loterijen wordt volgens de loterijen veroorzaakt door de economische crisis en Primera ziet dat de aankoop wordt uitgesteld tot het laatste moment. Het marktaandeel van Primera steeg in 2012, wat betekent dat Primera beter presteert dan de rest van de markt. De assortimentsgroep tijdschriften bleef in 2012 stabiel bij Primera. De omzet van de Nederlandse tijdschriftenmarkt staat onder druk, het goede resultaat bij Primera wordt veroorzaakt door de stijgende verkoop van maandbladen en de aandacht voor de assortimentsgroep tijdens cadeaumomenten. De assortimentsgroep wenskaarten is stabiel gebleven. Voornamelijk in de laatste vier weken van het jaar presteerde de assortimentsgroep boven verwachting met een stijging van 3%, ook hier wordt de aankoop uitgesteld. Speerassortimenten In de gekozen strategie van Primera wordt er gericht op de speerassortimenten boeken, kantoor en cadeaukaarten. De speerassortimenten laten allen een omzetstijging zien. Waar landelijk de boekenomzet volgens GfK met ruim 7% onder druk staat, weet Primera in 2012 een groei te realiseren van ruim 5%. De assortimentsgroep kantoorartikelen (inclusief cartridges en agenda's & kalenders) groeide met 4%. Het speerassortiment cadeaukaarten heeft geprofiteerd van marketingcampagnes gedurende het jaar en groeide met 67%. Het assortiment weet jaar op jaar een omzetstijging te realiseren, voornamelijk gedurende de cadeaumomenten. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid