Rabobank komt met Food Forward


Voedselprogramma – De Rabobank gaat programma’s opzetten om bedrijven helpen te versnellen met oplossingen voor de voedselproblematiek. De programma’s worden regionaal aangepakt. Gestart wordt er in Friesland. Het huidige voedselsysteem schiet in de ogen van de bank tekort om in de toekomst wereldwijd iedereen te kunnen voeden. In de keten van boer tot bord zijn daarom meer stappen nodig voor verantwoorde voeding met minder ecologische impact. Food Forward moet bedrijven daarmee helpen: een programma voor elke Nederlandse regio waarbij de bank inzicht biedt in de uitdagingen voor de lokale voedselketen. Per regio doet de Rabobank hiervoor onderzoek, uitmondend in een regioscan. Op woensdag 17 april vindt de eerste Food Forward plaats in Friesland, om in 2020 elke regio geactiveerd te hebben. De eerste editie van Food Forward vindt plaats in het Friese Jirnsum. Hierna volgen de regio's Midden-Oost Nederland en Noord-Holland Noord; de planning voor andere regio’s wordt later bekend gemaakt. Tijdens het programma doorgronden food & agri-ondernemers, overheden, onderzoekers, consumenten en bankmedewerkers de uitkomsten van de regioscan. Dit leidt tot inzichten en kansen waarmee de deelnemers een weekprogramma in gaan, de ‘Food Forward Track’. Daarbij zorgt de bank voor coaching en begeleiding om ideeën werkbaar te maken. Groene revolutie Voor de Nederlandse landbouw staat een missie van een groene revolutie. Food Forward past dan ook bij de missie van de Rabobank, ‘Growing a better world together’. “Vanuit de positie die we hebben, kunnen en willen we niet achterover leunen,” stelt Carin van Huët, directeur Food & Agri Nederland bij Rabobank. “Los van het morele besef, er is ook het pragmatisch langetermijnperspectief: in de toekomst willen we alle individuen in de samenleving bedienen met voedselzekerheid. Een simpele optelsom: financiering in deze sector is een ontwikkelmarkt.” In 2050 moeten we 10 miljard mensen voeden. Een simpele rekensom leert dat de wereldwijde voedselproductie met 60 procent moet toenemen om de groeiende wereldbevolking bij te houden, zonder dat er extra landbouwgrond beschikbaar komt en we rekening hebben te houden met tal van milieumaatregelen. Bron: @FoodClicks Voedselprogramma – De Rabobank gaat programma’s opzetten om bedrijven helpen te versnellen met oplossingen voor de voedselproblematiek. De programma’s worden regionaal aangepakt. Gestart wordt er in Friesland. Het huidige voedselsysteem schiet in de ogen van de bank tekort om in de toekomst wereldwijd iedereen te kunnen voeden. In de keten van boer tot bord zijn daarom meer stappen nodig voor verantwoorde voeding met minder ecologische impact. Food Forward moet bedrijven daarmee helpen: een programma voor elke Nederlandse regio waarbij de bank inzicht biedt in de uitdagingen voor de lokale voedselketen. Per regio doet de Rabobank hiervoor onderzoek, uitmondend in een regioscan. Op woensdag 17 april vindt de eerste Food Forward plaats in Friesland, om in 2020 elke regio geactiveerd te hebben. De eerste editie van Food Forward vindt plaats in het Friese Jirnsum. Hierna volgen de regio's Midden-Oost Nederland en Noord-Holland Noord; de planning voor andere regio’s wordt later bekend gemaakt. Tijdens het programma doorgronden food & agri-ondernemers, overheden, onderzoekers, consumenten en bankmedewerkers de uitkomsten van de regioscan. Dit leidt tot inzichten en kansen waarmee de deelnemers een weekprogramma in gaan, de ‘Food Forward Track’. Daarbij zorgt de bank voor coaching en begeleiding om ideeën werkbaar te maken. Groene revolutie Voor de Nederlandse landbouw staat een missie van een groene revolutie. Food Forward past dan ook bij de missie van de Rabobank, ‘Growing a better world together’. “Vanuit de positie die we hebben, kunnen en willen we niet achterover leunen,” stelt Carin van Huët, directeur Food & Agri Nederland bij Rabobank. “Los van het morele besef, er is ook het pragmatisch langetermijnperspectief: in de toekomst willen we alle individuen in de samenleving bedienen met voedselzekerheid. Een simpele optelsom: financiering in deze sector is een ontwikkelmarkt.” In 2050 moeten we 10 miljard mensen voeden. Een simpele rekensom leert dat de wereldwijde voedselproductie met 60 procent moet toenemen om de groeiende wereldbevolking bij te houden, zonder dat er extra landbouwgrond beschikbaar komt en we rekening hebben te houden met tal van milieumaatregelen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Leev wil vaart maken met verduurzaming

Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.

Lees bericht


Jumbo wil met impactfonds vaart maken met verduurzaming

Duurzamheid - Jumbo heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. De supermarktketen wil de eigen CO2-uitstoot – de zogenaamde scope 1 en 2 – in 2030 met 85% hebben gereduceerd (ten opzichte van 2022). Ook wil Jumbo de CO2-uitstoot in de productketens (scope 3) met 50% terugbrengen. Om versnelling in verduurzaming te realiseren heeft Jumbo zelfs een Impactfonds opgezet.

Lees bericht

‘Geld en tijdgebrek belemmeren mensen duurzamer te leven’

Onderzoek – Vrouwen leven hun duurzame gewoontes meer na dan mannen, hoewel mannen van zich zelf vinden dat zij duurzamer bezig zijn. Dat blijkt uit onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Daarnaast blijkt dat mensen graag duurzamer willen leven, maar door geld of tijdgebrek daar niet aan toe komen.

Lees bericht

Horeca verspilt 5,6 miljoen minder voedsel

Voedselverspilling – De Nederlandse horeca verspilde in 2023 9,2% minder voedsel dan in 2019. Ondanks deze daling van 5,6 miljoen kilogram, gooit de sector nog steeds 55,4 miljoen kilo voedsel weg. Dat kost de sector 647 miljoen euro per jaar.

Lees bericht


Marjolein Mens wordt nieuwe CCO De Beren

Benoeming – Marjolein Mens (31) is onlangs benoemd tot Chief Commercial Officer (CCO) van franchiseformule De Beren. Mens startte in 2014 bij de restaurantketen, na haar studie Communicatie Media en Informatietechnologie, en wordt nu lid van de directie. Zij wil gaan testen met prijsdifferentiatie en verder verduurzamen

Lees bericht

Student Silke van Helvoirt wint ZERO Food Waste Challenge

Wedstrijd - Student Food Innovation Silke van Helvoirt bij HAS green academy heeft de ZERO Food Waste Challenge gewonnen met het project Get Saucy. Het product  is een kant-en-klare saus die je vanuit de diepvries in portieblokjes kunt gebruiken voor broccolistronken en –bladeren, zodat er meer van gegeten wordt.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid