Rabobank verrast met Brasserie 2050 opnieuw op Lowlands


Festivals - Rabobank is met Brasserie 2050, dat samen met The Food Line-up wordt opgezet, voor de tweede keer te vinden op Lowlands in Biddinghuizen. Het restaurant-initiatief op het festival, dat  mensen moet aanzetten om na te denken over voeding en de productie daarvan, verrast ditmaal opnieuw. Tijdens een presentatie voorafgaand aan het festival kon een aantal in voeding geïnteresseerde genodigden kennismaken met het menu voor deze tweede editie. Naast een eigen frisdrank op basis van Oolong thee en ingrediënten uit het voedselbos, Kombucha geheten, was er ook aandacht voor gefermenteerde groenten van rode biet, koolrabi en rettich. De groente waren voorzien van een door chef-kok Gilbert Kolff ontwikkelde schimmel die de groente de uitstraling gaf van Franse kaasjes. En zo smaakten ze ook op de geserveerde borrelplank. Verder ook op het menu de plastic soep, een soep gebaseerd op een plantaardige bouillabaisse van zeewier, venkel, tomaat en saffraan. In de soep een eetbaar zakje met croutons en zeewier. Twee kippen Maar het menu bood meer: een huzarensalade met ingrediënten uit alle provincies, bloemkool van het spit en kip in wijn waar de gasten de keuze hadden tussen een Oranje hoen of de Kemper kip. De keuze tussen deze twee kipsoorten staat synoniem voor het dilemma in duurzaamheid. De Kemper kip beantwoordt meer aan dierenwelzijn, terwijl de Oranjehoen een lagere CO2-uitstoot heeft. De Oranjehoen is namelijk een kringloopkip die leeft op een energieneutrale boerderij, zit een heel leven binnen, maar produceert wel minder CO2. Verrassen Rabobank en The Food Line-up wisten met de menukeuzes en de smaakvariaties opnieuw te verrassen. Dat gebeurde ook met het slimme toilet, waar de gebruiker op basis van de analyse van de ‘eigen boodschappen’ een menusuggestie ontving. De toiletten die door het Nederlandse bedrijf imec zijn ontwikkeld, zijn voorzien van talloze sensoren die onder meer urine, hartslag, bloeddruk en zoutgehalte meten en op basis van die gegevens met een voedingsadvies komen. Bron: @FoodClicks Festivals - Rabobank is met Brasserie 2050, dat samen met The Food Line-up wordt opgezet, voor de tweede keer te vinden op Lowlands in Biddinghuizen. Het restaurant-initiatief op het festival, dat  mensen moet aanzetten om na te denken over voeding en de productie daarvan, verrast ditmaal opnieuw. Tijdens een presentatie voorafgaand aan het festival kon een aantal in voeding geïnteresseerde genodigden kennismaken met het menu voor deze tweede editie. Naast een eigen frisdrank op basis van Oolong thee en ingrediënten uit het voedselbos, Kombucha geheten, was er ook aandacht voor gefermenteerde groenten van rode biet, koolrabi en rettich. De groente waren voorzien van een door chef-kok Gilbert Kolff ontwikkelde schimmel die de groente de uitstraling gaf van Franse kaasjes. En zo smaakten ze ook op de geserveerde borrelplank. Verder ook op het menu de plastic soep, een soep gebaseerd op een plantaardige bouillabaisse van zeewier, venkel, tomaat en saffraan. In de soep een eetbaar zakje met croutons en zeewier. Twee kippen Maar het menu bood meer: een huzarensalade met ingrediënten uit alle provincies, bloemkool van het spit en kip in wijn waar de gasten de keuze hadden tussen een Oranje hoen of de Kemper kip. De keuze tussen deze twee kipsoorten staat synoniem voor het dilemma in duurzaamheid. De Kemper kip beantwoordt meer aan dierenwelzijn, terwijl de Oranjehoen een lagere CO2-uitstoot heeft. De Oranjehoen is namelijk een kringloopkip die leeft op een energieneutrale boerderij, zit een heel leven binnen, maar produceert wel minder CO2. Verrassen Rabobank en The Food Line-up wisten met de menukeuzes en de smaakvariaties opnieuw te verrassen. Dat gebeurde ook met het slimme toilet, waar de gebruiker op basis van de analyse van de ‘eigen boodschappen’ een menusuggestie ontving. De toiletten die door het Nederlandse bedrijf imec zijn ontwikkeld, zijn voorzien van talloze sensoren die onder meer urine, hartslag, bloeddruk en zoutgehalte meten en op basis van die gegevens met een voedingsadvies komen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Chef-kok Edwin van Gent (UFS) wil chefs creatief uitdagen

Interview - Unilever Food Solutions (UFS) bracht in maart van dit jaar een wereldwijd onderzoek uit naar de belangrijkste Future Menu Trends. In totaal namen marktexperts én 1.600 chefs uit 20 landen deel aan het onderzoek. Uit de verzamelde informatie kwamen acht foodtrends naar voren. Drie daarvan wil UFS dit jaar onder de aandacht brengen van Nederlandse chef-koks. Maar chef-kok Edwin van...

Lees bericht

Too Good To Go redt 2,5 mln merkproducten met 100.000 pakketten

Voedselverspilling – Marktplaats voor voedseloverschotten, Too Good To Go, heeft in Nederland in minder dan een jaar tijd ruim 100.000 Magic Pakketten gered. Deze pakketten bevatten producten van fabrikanten die om verschillende redenen niet aan retailers kunnen worden verkocht. In plaats van ze weg te gooien, worden ze rechtstreeks bij de consument thuisbezorgd, waar ze een tweede leven krijgen. Na een pilot...

Lees bericht


Horeca verspilt 5,6 miljoen minder voedsel

Voedselverspilling – De Nederlandse horeca verspilde in 2023 9,2% minder voedsel dan in 2019. Ondanks deze daling van 5,6 miljoen kilogram, gooit de sector nog steeds 55,4 miljoen kilo voedsel weg. Dat kost de sector 647 miljoen euro per jaar.

Lees bericht

Vrumona neemt ‘Butcha Kombucha’ over

Overname - Vrumona is eigenaar geworden van het Kombucha-merk Butcha, nadat het al jaren exclusief distributeur was onder haar innovatie-label ‘Sir Joe’. Het frisdrankenbedrijf neemt het merk over van de grondleggers Siewerd Nicolai, Jiri Brandt & Samuel Levie. Vrumona wil met het merk groeien en introduceert het op korte termijn ook bij supermarkten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid