Rabobank: Wie wil groeien in retail, moet samenwerken


Trendrapport - De huidige economische omstandigheden maken het lastig voor retailers om te groeien. Samenwerking is een aantrekkelijke optie voor groei die in de visie van de Rabobank nog veel kansen biedt. Traditionele samenwerkingsvormen (horizontaal en verticaal) naderen hun grenzen waardoor een nieuwe dimensie aan het samenwerkingsmodel moet worden toegevoegd: platformsamenwerking. De uitdaging voor retailers is om in alle drie dimensies van het 3D-samenwerkingsmodel actief te zijn. Dit is de belangrijkste conclusie uit het rapport ‘The 3D cooperation model’ dat afgelopen vrijdag tijdens een congres is gepresenteerd door de Rabobank in samenwerking met de Stichting Anton Dreesmann. De macro-economische omstandigheden voor de retailsector zijn lastig. De economie valt weg als groeimotor van de retailsector en retailers moeten op zoek naar andere groeidrijvers. Rabobank ziet samenwerking als een aantrekkelijke derde weg naar groei. Door samenwerking worden de risico’s van andere groeistrategieën (autonome groei en M&A) vermeden en de zelfstandigheid van de samenwerkende partners kan in stand blijven. “Samenwerking zou hoger op de strategische agenda van retailers moeten komen te staan. Het is noodzakelijk om in alle dimensies van het 3D-samenwerkingsmodel actief te zijn,” zei Sipko Schat, lid van de Raad van Bestuur van de Rabobank tijdens het congres. Platformsamenwerking Samenwerking in de retailsector heeft zich in de loop van de tijd ontwikkeld. Horizontale samenwerking (tussen retailers) is de oudste en meest bekende vorm van samenwerking, gericht op het realiseren van schaalvoordelen. Retailers die horizontale groei hebben laten zien, zijn op een bepaald moment tegen de beperkingen van deze groeistrategie aangelopen, waaronder kannibalisatie en geografische grenzen. Daarom hebben veel retailers een tweede dimensie aan hun samenwerkingsmodel toegevoegd: verticale samenwerking binnen de keten (met leveranciers, klanten en anderen), gericht op een hogere omloopsnelheid en een lager voorraadrisico. Hoewel verticale samenwerking nog veel potentie heeft, kent ook deze strategie zijn grenzen en beperkingen. Retailers moeten daarom een derde dimensie toevoegen aan hun samenwerkingsstrategie: platformsamenwerking. Deze strategie gaat door alle sectoren en alle supply chains heen. Voorbeelden zijn: online platforms, logistieke platforms en vastgoedplatforms. Deze relatief nieuwe richting heeft de meeste potentie van de drie samenwerkingsvormen. Veel retailers zijn sterk gefocust op één bepaalde richting van samenwerking. 3D-samenwerkingsmodel Het 3D-samenwerkingsmodel heeft strategische gevolgen voor de retailsector. Iedere samenwerkingsvorm vraagt om ander gedrag en competenties. Succesvolle retailers moeten dit alles bij elkaar brengen. Verder zullen nieuwe spelers de ‘3D-samenwerkingskubus’ betreden of hun rol in de kubus wijzigen. Het gaat daarbij vooral om producenten/merkeigenaren en uitgevers/mediabedrijven. Dit zal enerzijds tot een meer competitieve markt leiden, maar opent anderzijds meer wegen naar samenwerking voor de retailers. Er moeten nog wel wat barrières worden overwonnen. Zo is de bereidheid tot samenwerking nog onvoldoende en is er teveel sprake van een perceptie van tegengestelde belangen. Als de retailsector erin slaagt deze barrières te overwinnen, liggen nieuwe wegen naar groei open. Bron: Rabobank/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid