Resultaten onderzoek SSZ Najaarscongres gepresenteerd: supermarktbranche loopt 100 miljoen extra omzet mis

Onderzoek - Het aanbod van snacks en zoetwaren in de supermarkten heeft nog te vaak een sterk gedreven logistiek karakter, terwijl aan het impulsmatige karakter van deze categorie voorbij wordt gegaan. Hiermee loopt de branche naar schatting 100 miljoen euro per jaar mis. Dit blijkt uit onderzoek dat deze zomer in opdracht van SSZ Benelux is verricht.

De resultaten zijn vandaag tijdens het SSZ Najaarscongres ‘De Kracht van Impuls’ gepresenteerd. Het onderzoek concludeert dat alleen al door ‘het laaghangende fruit te plukken’ een extra omzet van minimaal 100 miljoen euro voor de categorie snacks & zoetwaren is te realiseren. Er dient volgens het onderzoek anders te worden omgegaan met impulsgroepen binnen de supermarkt, dan categorieën met geplande aankopen.

Navigatie, confrontatie en verleiding in de supermarkt

In het onderzoek is nagegaan welke locaties in de supermarkt en welke combinaties van categorieën het meest geschikt zijn voor snacks & zoetwaren. Impulsgroepen blijken het goed te doen in combinatie met categorieën, die tot de geplande aankopen behoren. Zo neemt de omzet van Chips toe met 3 procent als deze bij bier staan. Pinda’s en noten maken bijvoorbeeld een goede match met wijn (+ 7 procent). Daarnaast is het lonend om de groepen Suikerwerk en Chocolade los te koppelen van elkaar.

Naast navigatie is ook confrontatie een belangrijk element in het proces van impuls en verleiding. Als Suikerwerk of Biscuit/Koek in de 100 procent-straat worden geplaatst, stijgt de omzet van die groepen met maar liefst 6 tot 8 procent. Actief spiegelen, waardoor producten er verleidelijker bijliggen, levert een extra omzet op van 2 procent.

 

Bron: FoodClicks

Auteur: Bea Bornstein