Samenwerking GGD en foodleveranciers

Foodservice - GGD Nederland organiseert congres over gezondheidswinst door samenwerking met bedrijfsleven, waaronder Mars en Heineken.

Verschillende sprekers uit de politiek en het bedrijfsleven komen aan het woord. Hans van Oers, hoogleraar en hoofd Centrum Volksgezondheid Toekomst Verkenningen bij het RIVM, heeft onderzoek gedaan naar de mogelijke gevolgen van publiek private samenwerking. Hij denkt dat publieke private allianties alleen onder strikte voorwaarden een kans van slagen hebben. Volgens Philip de Ridder, algemeen directeur van Heineken heeft iedereen een verantwoordelijkheid als het gaat om verantwoord alcoholgebruik.

“Supermarkten moeten iets doen aan het aanbod. Bijvoorbeeld een ‘zeurvrije kassa’, hier kunnen ouders die geen nee durven te zeggen, hun boodschappen afrekenen,” vindt Timo Hoogenboom, algemeen directeur Mars. Bij deze kassa worden geen producten uitgestald die kinderen lekker vinden en geen food gerelateerde reclames afgebeeld. Daarnaast gaat Mars in 2013 de porties verkleinen tot 250 kcal per reep.

In het aflsuitende debat pleit Nina Kooiman, SP kamerlid, voor meer wettelijke kaders om de gezondheid te bevorderen. Pia Dijkstra, D66, stelt voor dat de overheid veel meer aan voorlichting moet doen.

Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek