Scherpere regels kinderreclame van kracht
Regelgeving – Vanaf vandaag, 1 februari, is de aangescherpte Reclamecode voor Voedingsmiddelen van kracht gegaan. De aanscherping houdt in dat producenten geen kinderidolen meer gebruiken op hun voedselverpakkingen en Point of sale materiaal als hun producten niet voldoen aan bepaalde voedingskundige criteria. De zogenaamde ‘Licensed media characters’, zeg maar de populaire stripfiguren, gericht op kinderen tot 7 jaar mogen überhaupt niet meer worden toegepast. Bedrijven hebben uiterlijk 17 maanden de tijd om aanpassing op de verpakkingen door te voeren. De Reclamecode voor Voedingsmiddelen stelt strenge eisen aan de reclame gericht op kinderen. Zo is het gebruik van kinderidolen al jaren beperkt in reclame op TV, print, sport- evenementen, scholen, online, etc. Een bestaande uitzondering, waarbij deze idolen nog wel te zien waren op verpakkingen en Point of Sale (POS) materiaal, wordt met deze verandering van de reclamecode ingeperkt. Deze aanpassing geeft uitvoering aan o.a. de afspraak die is opgenomen in het Nationaal Preventieakkoord. Bron: FNLI/@FoodClicks Regelgeving – Vanaf vandaag, 1 februari, is de aangescherpte Reclamecode voor Voedingsmiddelen van kracht gegaan. De aanscherping houdt in dat producenten geen kinderidolen meer gebruiken op hun voedselverpakkingen en Point of sale materiaal als hun producten niet voldoen aan bepaalde voedingskundige criteria. De zogenaamde ‘Licensed media characters’, zeg maar de populaire stripfiguren, gericht op kinderen tot 7 jaar mogen überhaupt niet meer worden toegepast. Bedrijven hebben uiterlijk 17 maanden de tijd om aanpassing op de verpakkingen door te voeren. De Reclamecode voor Voedingsmiddelen stelt strenge eisen aan de reclame gericht op kinderen. Zo is het gebruik van kinderidolen al jaren beperkt in reclame op TV, print, sport- evenementen, scholen, online, etc. Een bestaande uitzondering, waarbij deze idolen nog wel te zien waren op verpakkingen en Point of Sale (POS) materiaal, wordt met deze verandering van de reclamecode ingeperkt. Deze aanpassing geeft uitvoering aan o.a. de afspraak die is opgenomen in het Nationaal Preventieakkoord. Bron: FNLI/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
FNLI: lastenverhoging remt verduurzaming voedingsmiddelenbedrijven
Industrie - De voorgenomen heffingen en verhoging van de energiebelasting op gas uit het aanvullende klimaatpakket van het demissionaire kabinet werken averechts voor voedingsmiddelenfabrikanten bij de verduurzaming. Dat stelt bracheorganisatie van de voedingsmiddelenindustrie FNLI. Volgens FNLI-directeur Cees-Jan Adema moet de politiek veel meer richten op de uitvoerbaarheid van de gewenste verduurzaming.
Lees berichtJOGG wil betere bescherming jongeren tegen ongezonde voeding
Politiek – JOGG, Jongeren Op Gezond Gewicht, pleit voor het beter beschermen van jongeren tegen ongezonde voeding op social media. De oproep van JOGG komt vlak voor het debat in de Tweede Kamer woensdag over leefstijl en preventie, waar een verbod op kindermarketing hoog op de agenda staat.
Lees bericht‘Foodpartijen IMVO-convenant boeken flinke vooruitgang’
Monitoring - De partijen van het IMVO-convenant Voedingsmiddelen hebben veel bereikt in het vierde jaar, volgens een SER-bericht. Zo werden wereldwijd 50 experts opgeleid om risicoanalyses op het gebied van mensenrechten uit te voeren. Ook deden dit jaar meer bedrijven mee aan de monitoring, 156 tegenover 119 in het derde jaar.
Lees berichtJan Aaltzen Linde nieuwe voorzitter van de AKSV
Benoeming - Jan Aaltzen Linde, Managing Director van Van Geloven, is per 1 januari 2023 benoemd als nieuwe voorzitter van de Algemene Kokswaren- en Snackfabrikanten Vereniging (AKSV). Hij volgt Ronald Prince op die onlangs is benoemd tot voorzitter van de FNLI.
Lees berichtRonald Prince van Royal Smilde nieuwe voorzitter FNLI
Benoeming - Ronald Prince (CEO, Royal Smilde) is door het bestuur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) benoemd tot nieuwe voorzitter van de FNLI. Hij volgt vanaf 1 september 2022 Annemarieke de Haan op, die afscheid neemt als voorzitter van de FNLI vanwege haar nieuwe rol binnen Unilever als General Manager Home Care in Zuidoost-Azië.
Lees berichtGS1 maakt zich op voor statiegeld op blikjes
Inzameling - Vanaf 31 december 2022 gaan consumenten statiegeld betalen voor metalen drankverpakkingen met een inhoud van drie liter of minder. Het doel van de maatregel is het inzamelen en recyclen van de twee miljard blikjes, waarvan op dit moment een groot deel in de natuur belandt. GS1 treft de voorbereidingen om ervoor te zorgen dat data over de blikjes kan worden...
Lees bericht