Sligro ondervindt hinder van markt en Heineken-groothandel integratie

Groothandel - Groothandelsbedrijf Sligro heeft het derde kwartaal van het jaar weliswaar afgesloten met een klein plus, maar de vergelijkbare omzet met een jaar eerder lag lager. De huidige marktomstandigheden en problemen bij het nakomen van de beloftes aan de Heineken-klanten zijn hier de belangrijkste redenen voor het resultaat.

De omzet van Sligro over de eerste drie kwartalen kwam uit op 1.740 miljoen euro, een stijging van 1,1%. Deels werd dat gerealiseerd door de 30 miljoen omzet die in het derde kwartaal kon worden bijgeschreven vanuit de overname van de Amsterdamse groothandel De Kweker. Want autonoom nam de omzet in het derde kwartaal af met 3,2%. Met name door een zwakkere juli en augustus maand. De totale omzet in Q3 bedroeg 605 miljoen euro, waarvan 55 miljoen euro in België werd gerealiseerd.

Lagere bestellingen Heineken-klant

Sligro geeft aan dat een belangrijk deel van de lagere gerealiseerde omzet te maken heeft met de lagere bestellingen van nieuwe klanten uit de overname van groothandelsactiviteiten van Heineken. Het bedrijf ziet daarvoor twee belangrijke oorzaken. Ten eerste de breuk met de voormalige wijnleverancier van Heineken begin dit jaar. Hierdoor viel een belangrijk deel van de wijnomzet weg. En ten tweede dat Sligro de gedane belofte aan de Heineken-klanten van één bestelling, één levering en één factuur nog niet kan nagekomen. Dit leverde verlies aan klanten op.

Lichtpuntjes

Volgend jaar hoopt de groothandel de lopende integraties beter voor elkaar te krijgen. Maar ook begin 2020 zullen de negatieve effecten hiervan nog merkbaar zijn in de cijfers. Sligro ziet in dat kader ook lichtpuntjes en wijst in haar bericht er op dat de wijnomzet inmiddels al toeneemt. De groothandel is dan ook positief gesteld dat de omzet zich volgend jaar weer gaat herstellen. Voor dit jaar verwacht Sligro uit te komen op een brutowinst (ebit) van 40 miljoen tot 45 miljoen euro.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek