Sligro ziet economie afvlakken en winst halveren

Topman Koen Slippens van Sligro ziet uitdagende tijden voor de groothandel

Groothandel – Sligro ziet de economie verder afvlakken en zag de nettowinst in de eerste zes maanden halveren.  De omzet over het eerste halfjaar nam met 0.4% weliswaar licht toe ten opzichte van dezelfde periode 2018 tot €1.135 miljoen, maar nettowinst daalde met €12 miljoen tot €13 miljoen.

In een analyse refereerde CEO Koen Slippens dat het economisch klimaat in Nederland en België behoorlijk is afgekoeld de eerste zes maanden van dit jaar. “De daling van het consumentenvertrouwen in beide landen lijkt daarmee opnieuw een voorspellende waarde voor de marktontwikkeling te zijn,” aldus de topman. In Nederland zak Slippens nog een kleine plus in de markt, maar die was vooral prijsgedreven. In België daarentegen is sprake van een krimpende markt. Daarnaast ziet de groothandel de kosten van logistiek, energie en personeel  verder toenemen.

Uitdagend

Sligro noemt het huidige economisch klimaat uitdagend. Het bedrijf heeft recent de verkoop retailactiviteiten afgerond, maar moet de organisatie nog wel in lijn met de afbouw van die activiteiten stroomlijnen. Daarnaast wordt volop gewerkt aan de verdere integratie van de groothandelsactiviteiten van Heineken, de acquisitie van Wheere en haar dochters (o.a. De Kweker) en de plannen in België. Met name in België groeit Sligro harder dan de markt, maar ook daar geldt dat de kosten voor de baat uitgaan. Slippens: “We weten dat de omzet in Antwerpen nog een verdere groei moet doormaken om naar een resultaatneutrale operatie te komen”

Volumedaling

Als het gaat om de vooruitzichten, ziet de Veghelse groothandel dat de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen duidt op een aanhoudende druk op de marktontwikkeling. Het bedrijf gaat daarom uit van een relatief vlakke markt. Rekening houdend met een inflatiecijfer tussen 1,5% en 2,0% voorziet de groothandel voor de komende periode een volumedaling.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek