Slimme camera herkent 120 soorten fruit en groente bij Colruyt-kassa


Supermarkt – De Belgische supermarkt Colruyt heeft de primeur bij onze zuiderburen en test als eerste een camera die 120 soorten groente en fruit herkent bij de kassa, middels artificiële intelligentie (AI). In samenwerking met het bedrijf Robovision werd een slimme camera ontwikkeld en opgehangen boven een weegschaal die bepaalt om welk product het gaat. Het gaat om een test die drie maanden gaat duren. Medewerkers in de Colruyt-winkel in Kortrijk gaan kijken welke tijdwinst er met deze technologie gerealiseerd kan worden bij de kassa. Colruyt test als eerste Belgische retailer de automatische productherkenning van groenten en fruit. Zodra een klant een product op de weegschaal heeft gelegd maakt de camera een foto. Op basis van die foto kan het systeem automatisch herkennen welk product er op de weegschaal ligt. Waarna klanten met behulp van een tablet het juiste product bevestigen. Op die manier kan het systeem van Robovision 120 producten herkennen. Er is bewust gekozen voor groenten en fruit omdat dit assortiment geen barcode heeft. Het systeem biedt zeker voordelen in het terugdringen van het aantal verpakkingen. Nu worden versproducten soms verpakt om verwarring tussen verschillende producten te voorkomen. “Door het automatisch herkennen, valt dit probleem misschien weg,” zegt Rudi Dewulf, regionale verkoopdirecteur Colruyt. De verpakking bij de versartikelen speelde ook een belangrijke rol bij de keuze om de locatie in Kortrijk in te zetten als testlocatie. Deze winkel van Colruyt is namelijk ook de pilotwinkel waar gebruik wordt gemaakt van herbruikbare zakjes voor groenten en fruit. De software van Robovision is in staat om het gewicht van het zakje automatisch van het gewicht van de groenten en het fruit af te trekken. Bron: @FoodCloicks Supermarkt – De Belgische supermarkt Colruyt heeft de primeur bij onze zuiderburen en test als eerste een camera die 120 soorten groente en fruit herkent bij de kassa, middels artificiële intelligentie (AI). In samenwerking met het bedrijf Robovision werd een slimme camera ontwikkeld en opgehangen boven een weegschaal die bepaalt om welk product het gaat. Het gaat om een test die drie maanden gaat duren. Medewerkers in de Colruyt-winkel in Kortrijk gaan kijken welke tijdwinst er met deze technologie gerealiseerd kan worden bij de kassa. Colruyt test als eerste Belgische retailer de automatische productherkenning van groenten en fruit. Zodra een klant een product op de weegschaal heeft gelegd maakt de camera een foto. Op basis van die foto kan het systeem automatisch herkennen welk product er op de weegschaal ligt. Waarna klanten met behulp van een tablet het juiste product bevestigen. Op die manier kan het systeem van Robovision 120 producten herkennen. Er is bewust gekozen voor groenten en fruit omdat dit assortiment geen barcode heeft. Het systeem biedt zeker voordelen in het terugdringen van het aantal verpakkingen. Nu worden versproducten soms verpakt om verwarring tussen verschillende producten te voorkomen. “Door het automatisch herkennen, valt dit probleem misschien weg,” zegt Rudi Dewulf, regionale verkoopdirecteur Colruyt. De verpakking bij de versartikelen speelde ook een belangrijke rol bij de keuze om de locatie in Kortrijk in te zetten als testlocatie. Deze winkel van Colruyt is namelijk ook de pilotwinkel waar gebruik wordt gemaakt van herbruikbare zakjes voor groenten en fruit. De software van Robovision is in staat om het gewicht van het zakje automatisch van het gewicht van de groenten en het fruit af te trekken. Bron: @FoodCloicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht

‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht


Colruyt onderdeel Solucious neemt Belgische Valfrais over

Overname - Solucious, de foodservicespecialist van Colruyt Group, heeft het familiebedrijf Valfrais, gevestigd in Bastenaken, overgenomen. Volgens beide partijen vullen het assortiment, het klantenbestand en het werkgebied elkaar goed aan. Met overname van 100% van de aandelen zet Solucious in op verdere groei in foodservice.

Lees bericht

Volledige geautomatiseerde burgershop opent in California

Buitenland – In Zuid-California is de eerste volledig geautomatiseerde en AI-aangedreven burgerrestaurant geopend. Bij de ‘CaliExpress by Flippy’ is het nu mogelijk om premium Wagyu Blend Burgers aan te bieden tegen traditionele burgerprijzen, zo laten de initiatiefnemers weten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid