Sterke groei aanbieders in bezorging, lunchrooms en coffeebars


Markttrends - De afgelopen vijf jaar groeide het horeca aanbod in Nederland fors. Met name het segment Quickservice fungeerde de afgelopen 5 jaar als groeimotor met een groei van 22%. Deze groei wordt verklaard door een toename in het aantal lunchrooms (+8+, het aantal coffeebars (+6%)en het aantal bezorg en afhaalpunten (+11%). Dat meldt bureau Datlinq in een marketupdate van de foodservicesector. Duidelijk is dat we steeds vaker eten laten thuisbezorgen. Daarim is binnen het segment Quickservice een forse toename te zien in het aantal aanbieders van thuisbezorgde maaltijden. In 2017 groeide het aantal verkooppunten van afhaal en bezorg outlets met 11% en in de afgelopen vijf jaar nam het aantal bezorg en afhaal-punten toe met 74%. Stijging Het aantal cafetaria’s is ook in 2017 gedaald. Het aantal lunchrooms daarentegen nam in 2017met 8% toe. In totaal zijn er nu zo’n 2.400 locaties die zich richten op het lunchmoment. Over de afgelopen zes jaar groeide het aantal lunchrooms zelfs met 69%. Net als de lunchroom is ook de coffeebar populairder geworden in 2017. Dit aantal steeg met zo’n 6%. Over de afgelopen zes jaar groeide het aantal coffeebars met ruim 50%. Bezorging in grote steden De groei van de gehele horeca in 2017 concentreert zich met name in de grote steden. In Amsterdam nam het aantal locaties toe met 4% en in Rotterdam met 1%. Ook in de grote steden is een verandering gaande in het horeca aanbod. Steeds meer horecalocaties concentreren zich op het bezorgen van maaltijden. Met name in de grote steden neemt het aantal locaties wat maaltijden thuis laat bezorgen flink toe. 27% van alle quickservice in Amsterdam en 25% in Rotterdam fungeerde in 2017 als afhaal- en of bezorgpunt. In vergelijking met de rest van Nederland: landelijk gezien ging het om 16% van alle horeca locaties. Bron: Datlinq Markttrends - De afgelopen vijf jaar groeide het horeca aanbod in Nederland fors. Met name het segment Quickservice fungeerde de afgelopen 5 jaar als groeimotor met een groei van 22%. Deze groei wordt verklaard door een toename in het aantal lunchrooms (+8+, het aantal coffeebars (+6%)en het aantal bezorg en afhaalpunten (+11%). Dat meldt bureau Datlinq in een marketupdate van de foodservicesector. Duidelijk is dat we steeds vaker eten laten thuisbezorgen. Daarim is binnen het segment Quickservice een forse toename te zien in het aantal aanbieders van thuisbezorgde maaltijden. In 2017 groeide het aantal verkooppunten van afhaal en bezorg outlets met 11% en in de afgelopen vijf jaar nam het aantal bezorg en afhaal-punten toe met 74%. Stijging Het aantal cafetaria’s is ook in 2017 gedaald. Het aantal lunchrooms daarentegen nam in 2017met 8% toe. In totaal zijn er nu zo’n 2.400 locaties die zich richten op het lunchmoment. Over de afgelopen zes jaar groeide het aantal lunchrooms zelfs met 69%. Net als de lunchroom is ook de coffeebar populairder geworden in 2017. Dit aantal steeg met zo’n 6%. Over de afgelopen zes jaar groeide het aantal coffeebars met ruim 50%. Bezorging in grote steden De groei van de gehele horeca in 2017 concentreert zich met name in de grote steden. In Amsterdam nam het aantal locaties toe met 4% en in Rotterdam met 1%. Ook in de grote steden is een verandering gaande in het horeca aanbod. Steeds meer horecalocaties concentreren zich op het bezorgen van maaltijden. Met name in de grote steden neemt het aantal locaties wat maaltijden thuis laat bezorgen flink toe. 27% van alle quickservice in Amsterdam en 25% in Rotterdam fungeerde in 2017 als afhaal- en of bezorgpunt. In vergelijking met de rest van Nederland: landelijk gezien ging het om 16% van alle horeca locaties. Bron: Datlinq

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


{if '1' == '1'}

FHC Formulebeheer viert landelijke meewerkdag

Formulenieuws - FHC Formulebeheer, de franchisegever van de cafetariaformules Family, Foodmaster en het scholencateringconcept VITAL, heeft haar landelijke meewerkdag gehouden. Vanuit het hoofdkantoor, van inkoop tot marketing, hebben alle medewerkers van FHC Formulebeheer zich een dag lang ingezet bij diverse vestigingen door heel het land.

Lees bericht

{if '2' == '1'}

ILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels

Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.

Lees bericht

{if '3' == '1'}

Cafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024

Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...

Lees bericht

{if '4' == '1'}



{if '5' == '1'}

Mirjam Karmiggelt (GS1) wil foodservicesector aan tafel hebben

Achtergrond - Twee op drie Nederlandse MKB-bedrijven zijn onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporteren over duurzaamheid, meldde ABNAMRO onlangs. Het gaat bij deze rapportage over de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die met ingang van 1 januari 2024 voor zowel grote als beursgenoteerde middelgrote bedrijven verplicht is. Ook voor foodservicebedrijven. De overheid wil met de rapportage het zogenaamde â€...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid