Stevige buitenlandse concurrentie voor bezorgservice Thuisbezorgd.nl

Thuisbezorgd.nl krijgt forse concurrentie

Bezorging - Of de commissieverhoging met de daarmee gepaard gaande discussie de directe aanleiding is geweest voor de belangstelling van internationale bezorgpartijen voor de Nederlandse bezorgmarkt is niet duidelijk. Feit is wel dat volgens berichtgeving in het FD die belangstelling er ineens volop is.

Thuisbezorgd.nl, dat tot op heden vrijwel het alleenrecht op het bezorgen van maaltijden in Nederland heeft, zou als de berichten kloppen van verschillende buitenlandse partijen hevige concurrentie krijgen. Hierbij gaat het om restaurantbezorgservices als het Duitse Foodora, Amerikaanse Uber Eats en Britse Deliveroo. Zij willen platforms oprichten en deze met grote marketingbudgetten ondersteunen om de hegemonie van Thuisbezorgd.nl te ondermijnen. Kern van de plannen is de platforms zodanig in te richten dat niet alleen gebruik wordt gemaakt van de eigen bezorgers, maar ook van de restaurants zelf. Door meer te gaan samenwerken, levert bezorging voor alle partijen meer op. Dat meer consolidatie in de markt als totaal meer gaat opleveren, liet ook Thuisbezorgd-voorman Jitse Groen eerder optekenen door Bloomberg. Alleen zag Groen daarbij vooral een rol weggelegd voor moederbedrijf Takeaway, waar Thuisbezorgd.nl onderdeel vanuit maakt.

Commotie

Na de doorgevoerde commissieverhoging eind vorig jaar bij Thuisbezorgd.nl van 12 naar 13 procent kwam er van verschillende kanten kritiek. Ondernemers waren boos over de enorme afdracht en ook horecabelangenorganisatie KHN roerde zich volop in de media. Naar aanleiding van de commotie ontstonden verschillende nieuwe initiatieven, zoals Thuiseten.nl en Eten.com, maar die partijen hebben het tegenover het mediageweld van Thuisbezorgd moeilijk. Zeker bij bezorgdiensten gaat het erom wie bij de klant top of mind zit. En met alle respect voor de overige diensten, Thuisbezorgd.nl is by far de bekendste bij de consument. Het bedrijf heeft al aangekondigd nog meer te willen investeren in de markten waarin het actief is, omdat het in elk land de grootste wil zijn. Niet alleen als het gaat om mobiele bestellingen, maar ook als het gaat om zogenaamde invoice bestellingen, ingesproken bestellingen. En wie eerlijk is, moet toegeven dat de extra omzetten die met Thuisbezorgd.nl worden gerealiseerd ook wel een redelijke commissievergoeding voor horecabedrijven billijken. Vraag is alleen of die op 13 of bojvoorbeeld op 11 procent moet liggen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek