‘Supermarkt wordt minder noodzakelijk voor consument’

Consument wil graag rechtstreeks bij producent bestelen, zeker tegen lagere prijzen

Onderzoek - Drie op de tien consumenten zeggen bereid te zijn om boodschappen rechtstreeks, dus buiten de supermarkt of speciaalzaken om, bij (merk)producenten te bestellen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van ABN AMRO, waarover de bank vandaag bericht.

De helft van de consumenten wil zelfs rechtsreeks bestellen bij de producent als de boodschappen goedkoper zijn, of wanneer het om speciale producten gaat zoals exclusieve koffiecups, zelf samengestelde muesli of proteïne-drankjes.

Voor producenten is het rechtsreeks leveren via een eigen webshop aantrekkelijk, omdat ze dan meer informatie ontvangen over het koopgedrag van hun klant. De informatie die producenten nu zouden krijgen van de supermarkten is te beperkt, zo is te lezen in de rapportage. Producenten zijn steeds meer bezig om te onderzoeken op welke wijze zij informatie digitaal kunnen verzamelen en direct in contact kunnen komen met hun kopers.

Online verkoop

De online direct-to-consumer-verkoop (D2C, red.) bedroeg volgens ABN AMRO in 2018 ‘slechts’ 80 miljoen euro. Een fractie van de 1,48 miljard euro die totaal wordt uitgeven aan online boodschappen. De directe verkoop aan consumenten maakt wel de weg vrij voor rechtstreekse interactie met de consument, aldus de bank in haar rapportage. ‘De informatie over het koopgedrag biedt inzichten waarmee leveranciers hun assortiment kunnen verbeteren, nieuwe producten testen en herhalingsaankopen stimuleren. Ook blijft de producent tot aan de verkoop eigenaar van het product en bepaalt hij grotendeels zelf welke producten hij verkoopt en tegen welke prijs.’

Opvallend is dat uit het onderzoek blijkt dat meer omzet voor de grotere merkproducenten niet de belangrijkste drijfveer is om rechtsreeks aan de consument te leveren. Een beter contact zorgt er voor dat zij meer leren over hun eigen afnemers en biedt mogelijkheden die klanten meer aan zich te binden door spaarprogramma’s. Ook voor kleinere producenten biedt het D2C-kanaal mogelijkheden, omdat de ruimte die supermarkten de producten nu geven voor promotie en ondersteuning te beperkt is.

Toch blijkt uit onderzoek dat de consument niet zo maar overstag gaat en de boodschappen rechtstreeks gaat halen, Zo blijkt dat slechts 5 procent van de consumenten producten via een abonnement wil ontvangen. ‘Iets wat producenten juist een meer stabiele en voorspelbare omzet geeft’, aldus het rapport. Ook zit de consument niet te wachten op verschillende leveranciers aan de deur.

Strategische samenwerking

ABN AMRO verwacht dat de mogelijkheden van rechtstreekse leveringen aan de eindverbruiker door producten meer zal worden verkend de komende jaren. Desondanks blijft de supermarkt het belangrijkste aankoopkanaal. “Het inrichten van een succesvol direct-to-consumer-model is een grote uitdaging. Vooral de logistieke kosten zorgen ervoor dat het lastig is winstgevend te zijn. Zo is het maar de vraag of producenten aan de wens van de consument kunnen voldoen: goedkoper leveren dan supermarkten”, zegt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. “Hierin kan verandering komen als producenten de handen ineenslaan en een succesvol platform oprichten dat het assortiment van producenten bundelt en verbindt met de consument. Zo kunnen zij de kosten voor logistiek, distributiecentra en marketing delen en kan de consument kiezen uit een volwaardig aanbod. Een alternatief is om te investeren in een langdurige strategische samenwerking met supermarkten. Door de concurrentie met andere supermarkten hebben zij ook behoefte aan innovatieve producten om zich te onderscheiden. We verwachten daarom dat er steeds meer gesloten ketens ontstaan waarin supermarkten, producenten en boeren nauwer en exclusiever samenwerken en onderscheidende producten ontwikkelen.”

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek