Tankstations: durf te veranderen'


Petrol – De tankstationondernemer moet veranderen. Hij moet zijn locatie uitdiepen, creatief  zijn en automobilisten niet meer als klanten zien, maar als gasten. Dit stelde Art Frickus tijdens zijn voordracht gisteren op de Benelux Benzinedag. “De branche is volop in ontwikkeling met allerlei nieuwe concepten. Maar er is tijd nodig om de verwachtingen en het imago van de tankshops bij de shopper om te turnen”, zei Frickus. Maar hem gaan de stappen die worden gezet ook nog niet ver genoeg. “Er wordt vooral gedacht vanuit het bestaande. Er wordt gedacht vanuit een tankshop en er wordt gedacht in klanten. Maar de tankstationondernemer moet denken in retaillocaties, in gasten.” Geplande aankoop Veranderen is noodzakelijk. “Steeds meer mensen laten de tankshop links liggen. Ze vinden het niet relevant meer om er te stoppen. Enerzijds vanwege de prijs en het gebrek aan beleving en anderzijds vanwege het eenzijdige assortiment, zo blijkt uit onderzoek. Tel hierbij op dat het aantal rokers afneemt en het moge duidelijk zijn dat stilzitten geen optie is.” Het herpositioneren van de tankshop is volgens Frickus dan ook noodzakelijk. “Wat wil je als tankshop zijn? Waar is er behoefte aan binnen het verzorgingsgebied? Want één ding is zeker: ‘One size fits all’ heeft de houdbaarheidsdatum allang overschreden. Je moet als tankshopondernemer zoeken naar lokale behoeften waarbij je wel enkele formule-iconen in acht neemt om de shopper niet teleur te stellen.” Zintuigen spelen een belangrijke rol in het bespelen van de gast als eenmaal in de tankshop ‘van de toekomst’ is. "Uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de tankshopkopers vooraf, dus op het moment dat men het terrein op rijdt, zijn aankopen al heeft gepland. Het impulsaandeel van een tankshop is daardoor zeer laag", aldus Frickus. Prikkel hem of haar daarom met geur of kleur, is het advies van de shoppermarketeer. "De shopper is namelijk een mens. Zijn gedrag op de winkelvloer is voor 99,96 procent onbewust. De ondernemer kan de shopper door in te spelen op de zintuigen beïnvloeden in zijn keuze.” De Benelux Benzinedag op 31 januari  in het Kinepoliscomplex in Antwerpen trok zo'n 200 bezoekers uit onder meer Nederland, Belgie en Engeland. Deze derde editie van de Benzinedag werd georganiseerd door Big Brother en stond dit jaar in het teken van Shop Strategie en Beleving. Behalve Art Frickus spraken ook Tom Coronel op de Benelux Benzine. De voornaamste boodschap van de gepassioneerde sprekers was toch vooral; durf te veranderen, er is nog voldoende te winnen.

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid