Toprestaurateurs binden strijd aan met bookingssites


Horeca - De Nederlandse toprestaurants zijn beducht voor de alsmaar hoger wordende provisies en commissies van bookingssites als IENS en Couverts en beginnen daarom een eigen reserveringssite. Met het nieuwe bookingssysteem OERS (Ons Eigen ReserveringsSysteem, red.) willen zij de rollen omkeren; niet de bookingssites bepalen de commissies, maar de toprestaurateurs zelf maken afspraken over de hoogte van de vergoeding. OERS werd vandaag in restaurant Aan de Poel in Amstelveen gepresenteerd aan een kleine honderd – veelal – toprestaurateurs. Het initiatief voor het nieuwe systeem is genomen door een groep ondernemers binnen de inkoopcoöperatie CAN, waar veel van de aanwezige bedrijven zijn aangesloten, en deze stellen het systeem nu ter beschikking aan andere ondernemers. De restauranthouders Ferry van Houten (Restaurant Het Bosch) en Gijs Numan (Restaurant Elkaar), twee van de initiatiefnemers, gaan binnenkort met zo’n honderd toprestaurants met het systeem starten. Nog voor het einde van het jaar komen daar nog zo’n honderd restaurantbedrijven bij. Echt krachtig acht Van Houten de positie van de groep pas als er zo’n vijfhonderd topbedrijven bij zijn aangesloten en daarom is hij in druk overleg met verschillende samenwerkingsverbanden binnen de Nederlandse tophoreca. De ondernemers zijn hun initiatief gestart omdat de alsmaar oplopende kosten die de verschillende bookingssites in rekening brengen hen een doorn in het oog is. Bovendien maken zij zich zorgen over de toekomst. Naarmate de afhankelijkheid van horecabedrijven groter wordt van bookingssites, zullen de kosten alleen maar verder zullen toenemen, zo is de verwachting. Gewezen wordt naar de hotelleriesector, waar sommige hotels tot dertig procent van hun kamerprijs kwijt zijn aan reserveringssites zoals booking.com. De praktijk nu al is dat restaurants met een omzet van rond de twee miljoen, gemiddeld zo’n drieduizend euro per jaar aan commissies kwijt is. Het OERS-systeem is bewust toegankelijk opgezet en heeft geen winst oogmerk. Ondernemers die er mee gaan werken worden tevens eigenaar van het systeem, waardoor de beheerkosten steeds lager komen te liggen naarmate meer ondernemers zich aansluiten. De reguliere bookingssites kunnen hun eigen reserveringen blijven doen via een ‘achterdeur in het systeem’. “Alleen dan wel tegen onze afgesproken tarieven,” laat Van Houten weten. Voor de ondernemers verandert er feitelijk weinig, omdat het gaat over een technisch reserveringssysteem dat inzetbaar is voor iedereen op elke website. De restaurateurs kunnen dus hun eigen website behouden, alleen wordt bij het maken van een reservering de gegevens ingevoerd in een centraal systeem. Het systeem heeft een half jaar op proef gewerkt bij de initiatiefnemers en is nu bijna gereed voor verdere uitrol. Verwacht wordt dat in de nabije toekomst tachtig procent van de horecareserveringen online worden geboekt.  Bron: @FoodClicks Horeca - De Nederlandse toprestaurants zijn beducht voor de alsmaar hoger wordende provisies en commissies van bookingssites als IENS en Couverts en beginnen daarom een eigen reserveringssite. Met het nieuwe bookingssysteem OERS (Ons Eigen ReserveringsSysteem, red.) willen zij de rollen omkeren; niet de bookingssites bepalen de commissies, maar de toprestaurateurs zelf maken afspraken over de hoogte van de vergoeding. OERS werd vandaag in restaurant Aan de Poel in Amstelveen gepresenteerd aan een kleine honderd – veelal – toprestaurateurs. Het initiatief voor het nieuwe systeem is genomen door een groep ondernemers binnen de inkoopcoöperatie CAN, waar veel van de aanwezige bedrijven zijn aangesloten, en deze stellen het systeem nu ter beschikking aan andere ondernemers. De restauranthouders Ferry van Houten (Restaurant Het Bosch) en Gijs Numan (Restaurant Elkaar), twee van de initiatiefnemers, gaan binnenkort met zo’n honderd toprestaurants met het systeem starten. Nog voor het einde van het jaar komen daar nog zo’n honderd restaurantbedrijven bij. Echt krachtig acht Van Houten de positie van de groep pas als er zo’n vijfhonderd topbedrijven bij zijn aangesloten en daarom is hij in druk overleg met verschillende samenwerkingsverbanden binnen de Nederlandse tophoreca. De ondernemers zijn hun initiatief gestart omdat de alsmaar oplopende kosten die de verschillende bookingssites in rekening brengen hen een doorn in het oog is. Bovendien maken zij zich zorgen over de toekomst. Naarmate de afhankelijkheid van horecabedrijven groter wordt van bookingssites, zullen de kosten alleen maar verder zullen toenemen, zo is de verwachting. Gewezen wordt naar de hotelleriesector, waar sommige hotels tot dertig procent van hun kamerprijs kwijt zijn aan reserveringssites zoals booking.com. De praktijk nu al is dat restaurants met een omzet van rond de twee miljoen, gemiddeld zo’n drieduizend euro per jaar aan commissies kwijt is. Het OERS-systeem is bewust toegankelijk opgezet en heeft geen winst oogmerk. Ondernemers die er mee gaan werken worden tevens eigenaar van het systeem, waardoor de beheerkosten steeds lager komen te liggen naarmate meer ondernemers zich aansluiten. De reguliere bookingssites kunnen hun eigen reserveringen blijven doen via een ‘achterdeur in het systeem’. “Alleen dan wel tegen onze afgesproken tarieven,” laat Van Houten weten. Voor de ondernemers verandert er feitelijk weinig, omdat het gaat over een technisch reserveringssysteem dat inzetbaar is voor iedereen op elke website. De restaurateurs kunnen dus hun eigen website behouden, alleen wordt bij het maken van een reservering de gegevens ingevoerd in een centraal systeem. Het systeem heeft een half jaar op proef gewerkt bij de initiatiefnemers en is nu bijna gereed voor verdere uitrol. Verwacht wordt dat in de nabije toekomst tachtig procent van de horecareserveringen online worden geboekt.  Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid