Treinreizigers vinden foodaanbod op stations vaak ‘prijzig’ en ‘niet gezond’

Treinreizigers vinden foodaanbod op de stations vaak prijzig en ongezond Foto: NS Stations

Onderzoek - Veel treinreizigers beoordelen het huidige aanbod levensmiddelen op treinstations als ‘niet gezond’ en ‘prijzig’. Bovendien zou men graag de dagelijkse boodschappen op het station kunnen doen en dan het liefst bij de uit het straatbeeld bekende winkelformules.

Dit blijkt uit onderzoek dat GfK dit voorjaar heeft gehouden onder treinreizigers. Er blijkt daarbij een duidelijk verschil te bestaan in de voorkeur van mensen die regelmatig met de trein reizen en de meer recreatieve reizigers die incidenteel op een station komen. De eerste groep weet wat en waar ze willen kopen en laat zich moeilijk tot impulsaankopen verleiden. Winkelformules als AH to go en HEMA, maar ook de eigen formules van NS Station, doen het bij die groep relatief goed. De tweede groep wordt op een station geconfronteerd met NS-formules als De Broodzaak, Smullers, Kiosk en Julia’s die hen veelal onbekend zijn. Gemaksformules als Bakker Bart en La Place die de consument kent uit de gewone winkelstraat zouden op die groep mogelijk een groter effect hebben.

Variatie

66% van de treinstationbezoekers is volgens GfK tevreden over het foodaanbod dat op NS treinstations wordt geboden. Daarnaast is 64% positief over de variatie die wordt geboden door de foodformules op het NS station. Maar kritische noten zijn er ook. “Slechts 20 procent noemt het aanbod ‘gezond’ en slechts 7 procent van de treinreizigers beoordeelt het aanbod als ‘goedkoop’”, aldus GfK-onderzoeker Bas van Eekelen. Met name op de grotere stations is overigens afgelopen jaren een duidelijke verbeteringsslag in het aanbod van formules gemaakt, waarbij prijs natuurlijk voor de Nederlander een gevoelig thema blijft.

Aankopen

De formules Kiosk en AH to go nemen het grootste deel van de aankopen op het treinstation voor hun rekening, gevolgd door HEMA en Starbucks.

Meer over dit GfK-onderzoek in de uitgave van @FoodClciks, die vandaag is verschenen. Nog geen abonnee? Meld u dan hier aan voor een gratis digitaal abonnement!

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek