Unilever brengt consumenten- gedrag in kaart

INDUSTRIE – Unilever brengt onder de noemer ‘een live sociaal experiment’ consumentengedrag in kaart. In eerste instantie focust het project op de consumentenhouding ten opzichte van etensresten. Door consumenten beter te leren begrijpen hoopt de foodgigant de ‘waste’ in huishoudens terug te dringen.

Unilever volgt de deelnemende gezinnen via dagboeken en video-registraties. Op basis hiervan krijgen consumenten tips om de dagelijkse routines aan te passen. Gehoopt wordt dat het initiatief Unilever helpt te begrijpen hoe consumentengedrag kan worden beïnvloed zodat er vaker duurzame keuzes worden gemaakt. In eerste instantie focust het project zich op de consumentenhouding ten opzichte van etensresten. Later verplaats de foodgigant het zicht op andere aspecten van haar productportfolio, zoals gezondheid en wellness.

Op basis van de uitkomsten past Unilever de marketing, productportfolio en verpakkingsontwerpen op de korte termijn aan. Op de langere termijn gebruikt de multinational het onderzoek om met regeringen en andere commerciële ondernemingen in gesprek te raken over duurzame kwesties. 

Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek