Van linzenburgers tot plantaardige biefstuk tijdens PLMA 2018 in Amsterdam


Beurzen - Biologisch, vegetarisch, geur- en kleurstofvrij en laag calorisch. Zo maar enkele posters en kreten die tijdens de tweedaagse private label-beurs PLMA in de stands waren te zien De beurs werd afgelopen dinsdag en woensdag in de RAI in Amsterdam gehouden. Conclusie: de trends binnen de levensmiddelenbranche worden door alle partijen bijgehouden, zeker ook door de private labelbedrijven. De beurs die vanaf de start elk jaar in aantal deelnemers en bezoekers groeide, leek voor de editie van 2018 wat aan kracht te hebben ingeboet, zowel in bezoek als aantal standhouders. Het weer kan in het bezoek een belangrijke factor hebben gespeeld, want in veel hallen was het warm, heel warm. Zo warm dat er bij broodproducent Lantmännen werd gezegd dat ‘zelfs de aanwezige vertegenwoordigers uit Spanje het van de hitte nauwelijks konden uithouden’. Desondanks viel er veel te zien op de grootste beurs voor private labelproducten. Inkopers uit retail en foodservice liepen gebroederlijk door elkaar en lieten zich overtuigen van de kwaliteitsslag die door de leveranciers elk jaar weer wordt gemaakt. Zelfs aan de stands wordt elk jaar meer aandacht besteed. Hoewel dit wellicht ook wordt verklaard door het grote aantal A-merken dat zich op de beurs presenteert. Plantaardige biefstuk Enkele bedrijven uit de zuidelijke provincies hadden zich op één grote stand gezamenlijk ingeschreven als ‘Brabant paviljoen’. Deelnemers hier waren onder meer Schouten, Danvo Bakeries, Baking Fun, Saucecompany en DeJong Cheese. Schouten, specialist in plantaardige en proteïnerijke producten dat recent nog tijdens een handelsmissie een overeenkomst tekende voor de bouw van een fabriek in India waar vleesvervangers worden gemaakt, liet een uitgebreid assortiment daarvan zien. Bezoekers zagen er bonen- en linzenburgers, falafels en notenballetjes. Ook de stand van Vivera in een andere hal trok veel belangstelling vooral vanwege het nieuws dat de introductie van de plantaardige biefstuk bij de Britse supermarktketen Tesco een enorm succes is. Sinds de introductie bij de 400 supermarkten van de keten, gingen er binnen anderhalve week al ruim 40.000 ‘biefstukken’ langs de kassa. De plantaardige biefstuk was op de stand te proeven en het resultaat is oprecht verrassend goed. Het verschil met echt vlees is bij het kauwen fractioneel uit de textuur te halen en is licht te proeven na afloop van het kauwen en doorslikken, maar voor de rest is het vrijwel niet van echt vlees te onderscheiden. Convenience Het bedrijf Timmfood in Kesteren presenteerde een nieuwe lijn verpakte pannenkoeken, American pancakes en poffertjes, die compleet met aanvullende ingrediënten als boter, fruit en poedersuiker als totaalconcept worden aangeboden. Volgens het bedrijf zelf wordt er enthousiast gereageerd op de luxe doorzichtverpakkingen, vooral vanuit het supermarktkanaal. “We proberen het uit, omdat we zien dat de klant steeds vaker op zoek is naar convenience. Dit is in onze ogen zo’n voorbeeld. Maar we zien ook mogelijkheden voor dit product in campingwinkels of verkooppunten op vakantieparken. Je hebt immers alles compleet per persoon.” Seizoensmaaltijden Maître André had het nodige te vieren. Het bedrijf dat tegenwoordig alleen nog de naam Maître voert, is een Nederlandse maaltijdbereider die elke dag vers en op maat gerechten bereidt voor haar afnemers. Deze afnemers zijn niet alleen de retail- en cateringbedrijven, maar ook de horeca en de institutionele markt. Van de selectiecommissie van de New product Expo PLMA 2018 kreeg het nieuwste concept ‘fresh meals of the season’ een ‘eervolle vermelding’. Deze vers bereide maaltijden variëren per seizoen en worden direct nadat zij zijn gekookt bij de klanten afgeleverd. Japanse zeewier in Zeeland Vleeswarenbedrijf  Wilthagen in Tholen dat internationale aandacht kreeg met de introductie van de Zeeuwse Kroepoek was ook aanwezig op de PLMA. De kroepoek in de variaties zeewier, noordzeegarnaal en ui, wordt volledig in Nederland geproduceerd. Het product is geschikt als snack, hartig tussendoortje en bijgerecht, maar is daarnaast ook glutenvrij. Binnenkort gaat het bedrijf mogelijk ook produceren voor een Japans bedrijf. Gesprekken daarover lopen. “Zij sturen het zeewier dan naar ons op en wij maken er vervolgens heerlijke kroepoek van. Het is niet direct het plaatje geweest wat we voor ogen hadden toen we ermee begonnen, maar soms lopen die dingen zo”, zo laat het bedrijf weten. Een leuke bijvangst, heet dat in visserstermen. Bron: @FoodClicks Beurzen - Biologisch, vegetarisch, geur- en kleurstofvrij en laag calorisch. Zo maar enkele posters en kreten die tijdens de tweedaagse private label-beurs PLMA in de stands waren te zien De beurs werd afgelopen dinsdag en woensdag in de RAI in Amsterdam gehouden. Conclusie: de trends binnen de levensmiddelenbranche worden door alle partijen bijgehouden, zeker ook door de private labelbedrijven. De beurs die vanaf de start elk jaar in aantal deelnemers en bezoekers groeide, leek voor de editie van 2018 wat aan kracht te hebben ingeboet, zowel in bezoek als aantal standhouders. Het weer kan in het bezoek een belangrijke factor hebben gespeeld, want in veel hallen was het warm, heel warm. Zo warm dat er bij broodproducent Lantmännen werd gezegd dat ‘zelfs de aanwezige vertegenwoordigers uit Spanje het van de hitte nauwelijks konden uithouden’. Desondanks viel er veel te zien op de grootste beurs voor private labelproducten. Inkopers uit retail en foodservice liepen gebroederlijk door elkaar en lieten zich overtuigen van de kwaliteitsslag die door de leveranciers elk jaar weer wordt gemaakt. Zelfs aan de stands wordt elk jaar meer aandacht besteed. Hoewel dit wellicht ook wordt verklaard door het grote aantal A-merken dat zich op de beurs presenteert. Plantaardige biefstuk Enkele bedrijven uit de zuidelijke provincies hadden zich op één grote stand gezamenlijk ingeschreven als ‘Brabant paviljoen’. Deelnemers hier waren onder meer Schouten, Danvo Bakeries, Baking Fun, Saucecompany en DeJong Cheese. Schouten, specialist in plantaardige en proteïnerijke producten dat recent nog tijdens een handelsmissie een overeenkomst tekende voor de bouw van een fabriek in India waar vleesvervangers worden gemaakt, liet een uitgebreid assortiment daarvan zien. Bezoekers zagen er bonen- en linzenburgers, falafels en notenballetjes. Ook de stand van Vivera in een andere hal trok veel belangstelling vooral vanwege het nieuws dat de introductie van de plantaardige biefstuk bij de Britse supermarktketen Tesco een enorm succes is. Sinds de introductie bij de 400 supermarkten van de keten, gingen er binnen anderhalve week al ruim 40.000 ‘biefstukken’ langs de kassa. De plantaardige biefstuk was op de stand te proeven en het resultaat is oprecht verrassend goed. Het verschil met echt vlees is bij het kauwen fractioneel uit de textuur te halen en is licht te proeven na afloop van het kauwen en doorslikken, maar voor de rest is het vrijwel niet van echt vlees te onderscheiden. Convenience Het bedrijf Timmfood in Kesteren presenteerde een nieuwe lijn verpakte pannenkoeken, American pancakes en poffertjes, die compleet met aanvullende ingrediënten als boter, fruit en poedersuiker als totaalconcept worden aangeboden. Volgens het bedrijf zelf wordt er enthousiast gereageerd op de luxe doorzichtverpakkingen, vooral vanuit het supermarktkanaal. “We proberen het uit, omdat we zien dat de klant steeds vaker op zoek is naar convenience. Dit is in onze ogen zo’n voorbeeld. Maar we zien ook mogelijkheden voor dit product in campingwinkels of verkooppunten op vakantieparken. Je hebt immers alles compleet per persoon.” Seizoensmaaltijden Maître André had het nodige te vieren. Het bedrijf dat tegenwoordig alleen nog de naam Maître voert, is een Nederlandse maaltijdbereider die elke dag vers en op maat gerechten bereidt voor haar afnemers. Deze afnemers zijn niet alleen de retail- en cateringbedrijven, maar ook de horeca en de institutionele markt. Van de selectiecommissie van de New product Expo PLMA 2018 kreeg het nieuwste concept ‘fresh meals of the season’ een ‘eervolle vermelding’. Deze vers bereide maaltijden variëren per seizoen en worden direct nadat zij zijn gekookt bij de klanten afgeleverd. Japanse zeewier in Zeeland Vleeswarenbedrijf  Wilthagen in Tholen dat internationale aandacht kreeg met de introductie van de Zeeuwse Kroepoek was ook aanwezig op de PLMA. De kroepoek in de variaties zeewier, noordzeegarnaal en ui, wordt volledig in Nederland geproduceerd. Het product is geschikt als snack, hartig tussendoortje en bijgerecht, maar is daarnaast ook glutenvrij. Binnenkort gaat het bedrijf mogelijk ook produceren voor een Japans bedrijf. Gesprekken daarover lopen. “Zij sturen het zeewier dan naar ons op en wij maken er vervolgens heerlijke kroepoek van. Het is niet direct het plaatje geweest wat we voor ogen hadden toen we ermee begonnen, maar soms lopen die dingen zo”, zo laat het bedrijf weten. Een leuke bijvangst, heet dat in visserstermen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Hajé komt met eigen huismerk koffiebonen voor thuis

Restaurants – Hajé Hotels & Restaurants komt met een eigen merk koffiebonen voor consumenten. Het gaat om de koffiebonnen van de koffie die ook in de restaurants wordt geschonken. Het private label werd vrijdag door operationeel directeur Michiel van Wolferen-van Dijk van Hajé gelanceerd bij Hajé Restaurant Nieuwegein.

Lees bericht


Horecava toont te weinig antwoorden op de horeca-uitdagingen

Vakbeurzen - Afgelopen week kon horeca minnend Nederland zich op de Horecava weer te goed doen aan allerlei hapjes en drankjes en andere inspiratie voor de foodservicesector. Volgens de organisatie bezochten ruim 64.000 bezoekers deze foodbeurs voor professionals. Veel nieuws kregen die niet te zien. Natuurlijk er waren aanbieders met nieuwe snacks, nieuwe verpakkingen, maar veel verder dan een ander kleurtje,...

Lees bericht

Oldtimers lanceert drie suikervrije smaken

Introductie - Het merk Oldtimers, geproduceerd in het Friese dorp Jirnsum, lanceert drie nieuwe suikervrije smaken; van Zoete Bolletjes en Zoute Puntjes tot aan de gecoate Zoethout Rotsjes. De suikervrije producten van Oldtimers zijn ook volledig vegan.

Lees bericht

NS Kiosk lanceert eigen sandwichlijn en narrowcasting

Reizigersshop – NS-formule Kiosk is op alle fronten hard bezig stappen te zetten. Lanceerde het bedrijf eerder deze week een eigen lijn sandwiches onder private label, later die week startte de shopformule ook met het plaatsen van digitale schermen in de winkels en in de etalages.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid