Vegan maaltijden bij Deliveroo met 450% gestegen

Vegan burger

Bezorgdienst  - Dat vegan groeit in Nederland wordt door niemand bestreden. Maar zo hard als bij bezorgdienst Deliveroo is ongekend. De vagn bezorgmaaltijden zijn met maar liefst 450% gestegen. Ook het aantal restaurants is met enkel veganistische gerechten is met 150% gestegen.

Steeds meer mensen zijn bewust bezig met wat ze eten en kiezen daarbij voor een vegetarische of zelfs veganistische lifestyle. Om te weten te komen hoe sterk die markt groeit, houdt Deliveroo sinds World Vegan Day, op vrijdag 1 november, bij hoe de trend is. Want ook in de markt van de bezorgmaaltijden zijn de ontwikkelingen zichtbaar. Met als resultaat dat in de afgelopen 12 maanden de bestellingen van vegan maaltijden met 450% zijn gestegen.

De overtuigd veganisten eten geen vlees, vis en andere dierlijke producten (zoals zuivel, eieren en honing). Een levensstijl die ook in Nederland aan populariteit wint. De Nederlandse Vereniging voor Veganisten schatte begin 2019 dat er in Nederland inmiddels meer dan 121.000 veganisten zijn. In 2016 werd dat aantal door het Sociaal en Cultureel Planbureau nog geschat op 70.000.

Groei restaurant Met de groei van veganisten in Nederland, verschijnen er ook steeds meer vegan restaurants. In de laatste 12 maanden is het aantal restaurants dat enkel veganistische gerechten aanbiedt, gegroeid met 150%. In Utrecht, Haarlem en Amsterdam worden de meeste veganistische maaltijden besteld.

De meest populaire veganistische gerechten zijn:

Falafel Salade - Chickpea – Haarlem

Sabaganoush Pita - Sababa – Amsterdam

Donderse Dogma - Dogma Hotdogs – Utrecht

Zeewier Burger - Wally Burgers – Nijmegen

Beyond meat Burger - Burger Club – Rotterdam

Tom Kha Vegan - Puick – Breda

Van de vegetariërs en veganisten noemt 90% het dierenwelzijn als een belangrijke reden om geen vlees meer te eten. 70% van de mensen in deze groep noemen het milieu eveneens als reden. 50% heeft ervoor gekozen geen vlees meer te eten vanwege de eigen gezondheid. Zo blijkt uit onderzoek van NUpanel.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek