‘Verbeter tankshop met gemaks-oplossingen, scherpe prijzen, identiteit en differentiatie’


Tankshops - Om klanten aan zich te binden moeten de tankshops in Nederland meer doen op het gebied van gemaksoplossingen, gezonde producten, gastvrijheid, verrassing, prijs, identiteit en differentiatie. Dit stelt Petrol Connected, de samenwerking tussen de onderzoeksbureaus GfK, IRI en Orange Peak Company. Volgens de organisatie, opgericht om trends en ontwikkelingen in de Nederlandse tankstationbranche in kaart te brengen, ziet de consument nog volop mogelijkheden om de tankshop te verbeteren. Waar de Nederlandse tankshops goed scoren op innovatieve gemaksconcepten en producten om van te genieten, kan er op het gebied van gezonde producten, service, gastvrijheid, een goed verhaal, een herkenbaar assortiment op maat en vooral op het gebied van prijs in de tankshops nog flink wat verbeteren. Oplossingen Om met de tankshop succesvol te zijn, dienen tankstationondernemers volgens Petrol Connected met convenience-oplossingen te komen. Een van de oplossingen is differentiatie. De rol van de shop is meer en meer ‘voor nu’ waardoor differentiëren voor extra omzet kan zorgen. Ook dienen tankshops te anticiperen op de groeiende behoefte naar puur natuurlijke producten, zoals sappen en smoothies. Ondernemers moeten ook meer gaan doen op het gebied van slimme prijsprikkels. Tankshops in Nederland hebben een duur imago en convenience mag geld kosten, maar bij producten ‘voor straks’ kan dit niet doorslaan in hoge prijzen. Tankshops moeten volgens de onderzoeksbureaus de consument ook meer verleiden en dan het liefst met verrassende en voor de tankshop unieke producten. Naast gastvrijheid en service draait het ook om identiteit en differentiatie. Iedere locatie is uniek dus ondernéém, aldus Petrol Connected. Ontwikkelingen De bemande tankstations maken de laatste jaren bijzondere ontwikkelingen door. Zo neemt het aantal onbemande tankstations nog steeds toe. Telde Nederland vorig jaar 2245 bemande tankstations, ofwel een aandeel van 54% in de totale markt, in 2014 lag dit aandeel nog op 58%. Daarnaast neemt het aantal elektrische auto’s toe en zit de ontwikkeling van de brandstofvolumes in de min. De druk op volumes en prijzen maakt compensatie via de shop dan ook erg noodzakelijk, zo stellen de onderzoeksbureaus. Staande De tankshop lijkt zich onder deze ontwikkelingen echter goed staande te houden. Zo noteert de tankshop in 2015 ten opzichte van 2014 in diverse categorieën omzetgroei. Vooral belegde broodjes en verse koffie zijn regelrechte klantentrekkers en omzetbrengers. Zij staan in schril contrast met ongezondere categorieën met (potentieel) voorraadeffect, zoals snoep en drop. Met in 2015 een index van 97 ten opzichte van het jaar ervoor staan deze onder druk. Bron: @FoodClicks

Tankshops - Om klanten aan zich te binden moeten de tankshops in Nederland meer doen op het gebied van gemaksoplossingen, gezonde producten, gastvrijheid, verrassing, prijs, identiteit en differentiatie. Dit stelt Petrol Connected, de samenwerking tussen de onderzoeksbureaus GfK, IRI en Orange Peak Company. Volgens de organisatie, opgericht om trends en ontwikkelingen in de Nederlandse tankstationbranche in kaart te brengen, ziet de consument nog volop mogelijkheden om de tankshop te verbeteren. Waar de Nederlandse tankshops goed scoren op innovatieve gemaksconcepten en producten om van te genieten, kan er op het gebied van gezonde producten, service, gastvrijheid, een goed verhaal, een herkenbaar assortiment op maat en vooral op het gebied van prijs in de tankshops nog flink wat verbeteren. Oplossingen Om met de tankshop succesvol te zijn, dienen tankstationondernemers volgens Petrol Connected met convenience-oplossingen te komen. Een van de oplossingen is differentiatie. De rol van de shop is meer en meer ‘voor nu’ waardoor differentiëren voor extra omzet kan zorgen. Ook dienen tankshops te anticiperen op de groeiende behoefte naar puur natuurlijke producten, zoals sappen en smoothies. Ondernemers moeten ook meer gaan doen op het gebied van slimme prijsprikkels. Tankshops in Nederland hebben een duur imago en convenience mag geld kosten, maar bij producten ‘voor straks’ kan dit niet doorslaan in hoge prijzen. Tankshops moeten volgens de onderzoeksbureaus de consument ook meer verleiden en dan het liefst met verrassende en voor de tankshop unieke producten. Naast gastvrijheid en service draait het ook om identiteit en differentiatie. Iedere locatie is uniek dus ondernéém, aldus Petrol Connected. Ontwikkelingen De bemande tankstations maken de laatste jaren bijzondere ontwikkelingen door. Zo neemt het aantal onbemande tankstations nog steeds toe. Telde Nederland vorig jaar 2245 bemande tankstations, ofwel een aandeel van 54% in de totale markt, in 2014 lag dit aandeel nog op 58%. Daarnaast neemt het aantal elektrische auto’s toe en zit de ontwikkeling van de brandstofvolumes in de min. De druk op volumes en prijzen maakt compensatie via de shop dan ook erg noodzakelijk, zo stellen de onderzoeksbureaus. Staande De tankshop lijkt zich onder deze ontwikkelingen echter goed staande te houden. Zo noteert de tankshop in 2015 ten opzichte van 2014 in diverse categorieën omzetgroei. Vooral belegde broodjes en verse koffie zijn regelrechte klantentrekkers en omzetbrengers. Zij staan in schril contrast met ongezondere categorieën met (potentieel) voorraadeffect, zoals snoep en drop. Met in 2015 een index van 97 ten opzichte van het jaar ervoor staan deze onder druk. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid