Vleesconsumptie stijgt, ondanks groei vegetarisch


Analyse - Alle mediaberichten over de overweldigende opmars van vleesvervangende producten ten spijt; de vleesconsumptie groeit nog altijd in Nederland. Ook Wakker Dier constateerde dat tot verbazing van alles en iedereen eind vorig jaar. Daarmee is niet gezegd dat vleesvervangers of vegetarisch niet stijgen, alleen veel minder hard dan wellicht iedereen wil of hoopt. De verwarring over het meer en minder consumeren van vlees komt omdat elke onderzoekbureau zijn eigen methodiek van registreren en onderzoeken heeft en ook graag datgene meldt wat mensen graag willen horen. De resultaten geven vaak ook een ander beeld omdat niet alles in de onderzoeken wordt meegenomen. Zo kun je kassadata als uitgangspunt nemen van supermarkten, maar dat zegt niets over hetgeen mensen bestellen voor thuis. Als de thuisconsumptie wordt meegenomen blijkt de vleesconsumptie juist toe te nemen. Net zoals er ook meer vegetarisch wordt gegeten bij bestellingen, alleen veel minder dan alle berichten laten zien. Meer vlees Nederlanders eten dus meer vlees. Niet omdat er meer in de supermarkt wordt gekocht - komt die weer: volgens onderzoekbureau IRI is dit juist minder- maar vooral door de buitenshuisconsumptie. Dat constateerde de studie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier ook al eerder toen eind vorig jaar het verrassende bericht naar buiten kwam dat er meer vlees was gegeten in Nederland. Meestal zit dit vlees verwerkt in de kant & klare maaltijdoplossingen die men kiest uit het gemakschap in de supermarkt of zit in de ready to eat-producten die buitenhuis verkrijgbaar zijn en consumenten via de bezorgservices thuis laten laat bezorgen. Verpakte vleesconsumptie dus feitelijk. Groeicijfer In het Out-of-Home Shopper Monitor onderzoek wordt de producten gemeten die consumenten zowel in het supermarktkanaal kopen voor onderweg als de producten die onderweg worden gekocht of worden besteld. In de bijgaande grafiek staat overzichtelijk naast elkaar wat de groeicijfers zijn Van buitenshuis (dat is incl. wat wordt afgehaald en thuisbezorgd, red.) en van thuis (dat is inclusief wat vooral naar het werk wordt meegenomen, bijvoorbeeld de inhoud van de broodtrommel, red.). Duidelijk wordt op die manier dat de consumptie van vlees wat weerbarstiger is dan dat iedereen wil geloven. (Meer weten over het Out-of-Home Shopper Monitor onderzoek, rien@more2market.nl of https://www.more2market.nl) Bron: @FoodClicks Analyse - Alle mediaberichten over de overweldigende opmars van vleesvervangende producten ten spijt; de vleesconsumptie groeit nog altijd in Nederland. Ook Wakker Dier constateerde dat tot verbazing van alles en iedereen eind vorig jaar. Daarmee is niet gezegd dat vleesvervangers of vegetarisch niet stijgen, alleen veel minder hard dan wellicht iedereen wil of hoopt. De verwarring over het meer en minder consumeren van vlees komt omdat elke onderzoekbureau zijn eigen methodiek van registreren en onderzoeken heeft en ook graag datgene meldt wat mensen graag willen horen. De resultaten geven vaak ook een ander beeld omdat niet alles in de onderzoeken wordt meegenomen. Zo kun je kassadata als uitgangspunt nemen van supermarkten, maar dat zegt niets over hetgeen mensen bestellen voor thuis. Als de thuisconsumptie wordt meegenomen blijkt de vleesconsumptie juist toe te nemen. Net zoals er ook meer vegetarisch wordt gegeten bij bestellingen, alleen veel minder dan alle berichten laten zien. Meer vlees Nederlanders eten dus meer vlees. Niet omdat er meer in de supermarkt wordt gekocht - komt die weer: volgens onderzoekbureau IRI is dit juist minder- maar vooral door de buitenshuisconsumptie. Dat constateerde de studie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier ook al eerder toen eind vorig jaar het verrassende bericht naar buiten kwam dat er meer vlees was gegeten in Nederland. Meestal zit dit vlees verwerkt in de kant & klare maaltijdoplossingen die men kiest uit het gemakschap in de supermarkt of zit in de ready to eat-producten die buitenhuis verkrijgbaar zijn en consumenten via de bezorgservices thuis laten laat bezorgen. Verpakte vleesconsumptie dus feitelijk. Groeicijfer In het Out-of-Home Shopper Monitor onderzoek wordt de producten gemeten die consumenten zowel in het supermarktkanaal kopen voor onderweg als de producten die onderweg worden gekocht of worden besteld. In de bijgaande grafiek staat overzichtelijk naast elkaar wat de groeicijfers zijn Van buitenshuis (dat is incl. wat wordt afgehaald en thuisbezorgd, red.) en van thuis (dat is inclusief wat vooral naar het werk wordt meegenomen, bijvoorbeeld de inhoud van de broodtrommel, red.). Duidelijk wordt op die manier dat de consumptie van vlees wat weerbarstiger is dan dat iedereen wil geloven. (Meer weten over het Out-of-Home Shopper Monitor onderzoek, rien@more2market.nl of https://www.more2market.nl) Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Helft van Europese vleeseters mindert vleesconsumptie’

Plantaardig - Ruim de helft van de Europese vleeseters is actief bezig hun vleesconsumptie te verminderen. Dit is 5% meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit het Europees gefinancierde Smart Protein onderzoek uitgevoerd door ProVeg International in samenwerking met de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent.

Lees bericht


Ruime Kamermeerderheid wijst vleestaks af

Vleestaks – Een Kamermeerderheid wijst net als de vleessector zelf een vleestaks af. Tegenstanders van een extra belasting op vlees zijn van mening dat boodschappen al duur genoeg zijn en de vleessector zelf is van mening dat de vleestaks contraproductief werkt.

Lees bericht

ProVeg roept horeca op te helpen met daling vleesconsumptie

Horeca – De vleesconsumptie in Nederland was altijd stijgend, ondanks alle vleesalternatieven, maar in 2020 liet de vleesconsumptie een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Voor ProVeg reden de horeca op te roepen klanten vaker...

Lees bericht




Maagaandeel van buitenshuis ligt op een 14% en groeit gestaag

Analyse – Het maagaandeel, waar marktpartijen graag hun marktposities in uitdrukken, ligt voor de totale buitenhuismarkt op 14 procent en groeit nog gestaag. Van de primaire supermarktklanten kennen Albert Heijn en Coop het hoogste maagaandeel in dit gebruiksmoment. Hiermee wordt de vraag van Ton van Veen, CFO Jumbo, beantwoord die hij tijdens het FSIN congres op de Horecava stelde. Een antwoord dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid