Voedingscentrum start met Eetwissel

Wissel cola een keertje met water als campagne 'Eetwissel' van het Voedingscentrum Foto: Campagnebeeld Voedingscentrum

Actie – Omdat het voor consumenten vaak moeilijk is eetpatronen daadwerkelijk te veranderen, start het Voedingscentrum vandaag met de campagne ‘Eetwissel’. Het gaat daarbij om het maken van een – gezondere – keuze bij een bepaald eetmoment.

Met deze Eetwissel gaat een consument bijvoorbeeld van iets dat niet in Schijf van Vijf staat, naar iets dat wel in de Schijf van Vijf staat. Het gaat dan om een relatief eenvoudige stap, die ook niet zo ingewikkeld is, maar wel – indien dagelijks genomen – wel een grotere impact heeft, dan het rigoureus omgooien van een eetpatroon, dat niet wordt volgehouden.

Met een Eetwissel maak je een stapje binnen wat iemand nu al eet en drinkt. Zo’n klein stapje wordt sneller een nieuwe gewoonte, verwacht het Voedingscentrum. Ook omzet een Eetwissel iets persoonlijks is. Wat voor de één als een kleine Eetwissel voelt, kan voor een grote stap zijn. En als er een te grote stap wordt gekozen, is de kans groter dat het niet wordt gedaan. Daarom is het van belang dat er een wissel wordt gekozen waarvan iemand het gevoel heeft: dat gaat me lukken. Zoals het kiezen tussen een witte boterham en een bruine boterham, of iets van vlees of juist plataardig.

Want de insteek van een Eetwissel kan verschillend zijn. Voor je gezondheid, voor het milieu, maar ook voor allebei tegelijk. Een Eetwissel kan ook een stapje naar een kleinere portie zijn, zo laat het Voedingscentrum weten, bijvoorbeeld van een hele zak naar een klein bakje chips, of van een ‘large’ of ‘medium’ frisdrank naar ‘small’, een kleine friet in plaats van een grote friet en van een grote roze koek naar een mini-variant.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek