Voorkeur consument voor merk koffie verschilt per regio, D.E. landelijk grootste

In de horeca wordt vooral gebruik gemaakt van verse bonen, in de sportkantines is dat met name filterkoffie

Koffie - De Nederlandse horeca toont grote regionale verschillen in de populariteit van de koffiemerken. Waar bepaalde koffiemerken in een of meerdere provincies een grote distributie hebben, spelen ze in andere provincies een kleine rol. Douwe Egberts heeft in alle provincies de hoogste numerieke distributie.

Dit blijkt uit cijfers van Datlinq over het jaar 2015. Volgens het onderzoeksbureau zijn er in het Nederlandse horecalandschap regionale verschillen met betrekking tot het koffieaanbod. Het merk Douwe Egberts heeft met een numerieke distributie van 17,1% in de horeca over alle provincies de sterkste positie. D.E. is vooral in de horeca in de provincie Friesland populair met een numerieke distributie van 29%. Lavazza, met een landelijke numerieke distributie van 4% de nummer twee in de Nederlandse horeca, is vooral sterk in Noord-Holland (8%). Na Douwe Egberts is espressomerk Segafredo in Groningen de nummer twee met een distributie van 10%.

Provincies
Volgens Datlinq zijn er specifieke koffiemerken die achter koploper Douwe Egberts in bepaalde provincies een sterke positie hebben. Zo heeft Illy een hoog distributie-aandeel in Zuid-Holland (5%), Smit & Dorlas is sterk vertegenwoordigd in Utrecht (11%) en Peeze is met eveneens 11% distributie nadrukkelijk aanwezig in de horeca in Gelderland. Beukenhorst heeft een goede positie in Overijssel en Mocca d’Or in de Zeeuwse horeca. Ondanks dat het distributieaandeel van Douwe Egberts in elke provincie het hoogst is, loopt volgens Datlinq het aandeel van de Utrechtse koffiebrander terug. Ook de andere koffiemerken in de top 10 laten in aandeel een teruggang zien. Uitzondering hierop zijn Lavazza en Mocca d’Or die landelijk aandeel weten te winnen.

Zetmethode
De koffie-zetmethodiek verschilt volgens Datlinq in de foodservicemarkt per segment. In de horeca wordt met name gebruik gemaakt van verse bonen. In de Nederlandse sportkantines is filterkoffie de meest gebruikte koffie en in de zorgsector wordt het meeste vloeibare koffie gebruikt.
In de meeste horecazaken worden er volgens Datlinq gemiddeld minder dan 50 koppen koffie per dag geserveerd. In 20% van de outlets wordt tussen de 51 en 100 koppen koffie geserveerd en in 20% meer dan 100 koppen koffie.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk