Vraag naar duurzame producten blijkt crisisproof


Consumententrends - Ook in jaren van economische crisis heeft de Nederlandse consument een sterke vraag naar duurzame producten. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (62%) vindt zelfs dat bedrijven en overheid de komende jaren méér aandacht aan duurzaamheid moeten besteden. Dit blijkt uit het meest recente Duurzaamheidkompas, een onderzoek naar duurzaam consumentengedrag van Schuttelaar & Partners en MarketResponse. Zeven van de tien consumenten geven aan dat zij het normaal vinden dat levensmiddelenbedrijven het assortiment verbreden met duurzame varianten en actief adverteren over hun duurzame producten. Duurzaamheid loont Bijna vier op de tien (38%) Nederlanders kiezen ervoor eerder duurzame merken te kopen dan niet duurzame merken. Een even zo grote groep (40%) zegt bereid te zijn (iets) meer uit te geven voor duurzaamheid. Het aantal consumenten dat aangeeft bewust met duurzaamheid bezig te zijn (37%) is hoger dan de afgelopen drie jaar. Dit geeft aan dat de markt voor duurzame producten wel tegen een stootje kan, en dat duurzame producten een structureel onderdeel van onze consumptiekeuzes vormen. Deze uitkomst wordt bevestigd door de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel van het LEI en het Ministerie van Economische Zaken, waarin de omzet van duurzame producten al drie jaar een stijgende lijn laat zien. Bron: Schuttelaar & Partners

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid