Koffietentjes schieten als paddenstoelen uit de grond

Starbucks is mede verantwoordelijk voor de groei van het aantal koffieoutlets in Nederland.

Koffie - In vijf jaar tijd kwamen er in Amsterdam en Rotterdam respectievelijk 36 en 24 koffietentjes bij - een stijging van ruim 40 (Amsterdam) en 68 (Rotterdam) procent. Ook in andere grote steden groeide het aantal ondernemingen dat koffie serveert, blijkt uit cijfers van Datlinq.

Onder de noemer koffiezaak vallen zaken waar een ‘groot assortiment koffievarianten’ kan worden gedronken (of afgehaald), en waar eventueel ook iets gegeten kan worden, aldus Datlinq. Koffie serveren is in ieder geval de hoofdactiviteit, denk aan bedrijven als Starbucks en Coffee Company of het (hippe) koffietentje op de hoek. Conceptstores, waar naast kleding/meubels/kunst óók koffie wordt verkocht, zijn dus niet meegenomen in deze cijfers. Geen verrassing, vindt Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland, dat het aantal koffieplekken toeneemt. Hij vertelt in NRC Q: “Mensen zijn meer buitenshuis gaan afspreken en werken ook vaker buitenshuis. Koffietentjes zijn toegankelijk, er is wifi, en het bestedingsbedrag is lager dan bij bijvoorbeeld een restaurant.”

De koffiezaken zijn natuurlijk niet de enige plekken waar koffie geschonken wordt. Voor NRC Q verzamelde Datlinq (bijna) alle plekken waar je in Nederland koffie kan drinken. Niet alleen de koffietentjes dus, maar ook de kantine van de voetbalclub, het tankstation aan de snelweg en andere horeca-gelegenheden. Amsterdam is dan in absolute aantallen koploper: op 3.766 plekken is er in de hoofdstad koffie te krijgen. Relatief gezien hebben juist de toeristische gebieden buiten Amsterdam het grootste aantal koffieverkooppunten (per 1.000 inwoners, zie kaart hierboven): de Waddeneilanden, Valkenburg en Gulpen in Limburg, de kust van Zeeland. De koffie die op de meeste van die plekken wordt gedronken? Hoe kan het ook anders, dat is Douwe Egberts. In elke provincie heeft de Nederlandse koffieproducent het grootste of één na grootste distributieaandeel, zo tussen de 25 en 40 procent. Merken als Nescafé, Illy en Nespresso zijn daarentegen maar kleine spelers.

Bron: NRC Q
 

Auteur: Martijn Louws