Succesvol EU-Schoolfruitprogramma weer van start

Na de fruitcampagne blijven de deelnemende schoolkinderen meer fruit meenemen

Onderwijs –Slechts 1 procent van de kinderen eet voldoende groente en slechts 5 procent voldoende fruit. Het EU-schoolfruitprogramma blijft daarom noodzakelijk. Dit jaar kunnen circa 2.600 basisscholen weer meedoen aan het programma. Aanmelden kan van 4 september tot en met 15 september 2017. De fruit- en groenteleveringen starten in de week van 13 november 2017 en lopen tot en met 20 april 2018.

Maar het EU-schoolfruitprogramma is ook effectief schrijft de Wageningse Universiteit op haar website. Het evaluatierapport van vijf jaar EU-Schoolfruit (2011-2016) laat zien dat na afloop van het programma op 84 procent van de deelnemende scholen meer leerlingen groente en fruit mee naar school zijn gaan nemen. Ook zegt 90 procent dat de leerlingen meer soorten groente en fruit hebben leren kennen en dat ze nu meer weten over het belang van gezonde voeding.

Daarnaast laat de evaluatie zien dat veel kinderen van variatie houden en best nieuwe soorten groente en fruit willen proberen. Tot slot zegt 81 procent van de scholen dat het EU-Schoolfruitprogramma blijvend effect heeft op de groente- en fruitconsumptie van leerlingen. Voedingsdeskundige Els van Coeverden, van het Steunpunt Smaaklessen en EU-Schoolfruit, concludeert daarom ook in het artikel : “Aandacht voor gezonde voeding op school draagt dus bij aan gezonde eetgewoonten.”

Inmiddels hebben al meer dan de helft van de basisscholen minstens één keer meegedaan aan het EU-Schoolfruitprogramma, dat loopt sinds 2011. In totaal zijn dit zo’n 5.500 scholen. Scholen besteden sowieso ook meer aandacht in de reguliere lessen aan gezonde voeding. Ook het Voedingscentrum is actief op het gebeid van aandacht vragen op scholen  voor en stimuleren van gezonde voeding.

Aanbevolen hoeveelheid fruit en groente

Het Voedingscentrum beveelt voor vier- tot achtjarigen iedere dag 100 tot 150 gram groente en 1,5 stuks fruit aan. Kinderen tussen de 9 en 13 jaar hebben dagelijks 150 tot 200 gram groente nodig en twee stuks fruit. Dat lukt het beste als ze op verschillende momenten van de dag groente en fruit kunnen eten. Dus ook als tienuurtje of bij de lunch.

Bron: WUR/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek