Aantal cafés daalt in hoog tempo, eetcafés positieve uitzondering

Nieuwe generaties zijn niet meer opgegroeid met het café als trefpunt van hun sociale leven

Horeca - Het aantal cafés in Nederland neemt in hoog tempo af. De afgelopen vijf jaar liep het aantal met 4 procent terug, de laatste tien jaar zelfs met 13 procent. Belangrijkste reden is dat steeds meer mensen het café niet meer kennen als trefpunt van hun sociale leven. Positieve uitzondering zijn de eetcafés, hiervan zijn er steeds meer.

Dit blijkt uit cijfers van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. De afgelopen vijf jaar nam het aantal cafés in Nederland af van circa 9.300 naar 8.950, een daling van 4 procent. Over een periode van tien jaar is de afname nog veel sterker, namelijk 13 procent. Met name in de grote steden hebben de cafés het moeilijk. De afgelopen 10 jaar daalde hier het aantal met bijna 11 procent. De provincies Friesland, Overijssel en Drenthe zijn uitzonderingen met de afgelopen vijf jaar een toename van het aanbod. In 2007 vertegenwoordigde de dorp-/buurtcafés en het bruin café gezamenlijk nog 61 procent van de gehele branche, in 2012 zakte dit aandeel naar 56 procent en in 2016 is dit aandeel gezakt tot slechts 52 procent.
Positieve uitzondering is er voor de eetcafés in Nederland. Was het aandeel van dit soort cafés in 2007 goed voor 22 procent, in 2012 steeg het naar 25 procent en in 2016 zelfs naar 28 procent.

Niet stoppen
Van Spronsen & Partners verwacht dat de daling van het aantal cafés in Nederland voorlopig niet zal stoppen. Dit komt onder andere door veranderend consumentengedrag. Nieuwe generaties zijn niet meer opgegroeid met het café als trefpunt van hun sociale leven. Door de opkomst van social media, festivals en online streaming diensten als Netflix neemt het cafébezoek af. Ook blurring en de daling van alcoholconsumptie met een groeiende focus op gezond leven hebben hun impact op de markt. De nieuwe generatie ondernemers ziet weinig heil in kleinschalige cafébedrijven waar men zelf volledig in de operatie moet meedraaien. De verkoop en overname van dit type cafébedrijf stagneert al jaren. Gezien deze ontwikkelingen verwacht het horeca-adviesbureau dat de aankomende vijf jaar nog zo’n 275 cafés de deuren zullen sluiten; een daling van bijna 3 procent.

Kansen
Kansen ziet Van Spronsen & Partners ook. De al jaren gaande trend om het café om te zetten naar eetcafé biedt in specifieke omstandigheden kansen. Daarbij moeten het dorps-/buurt café en bruine café meerdere omzetkanalen ontwikkelen. Dit kan door functies toe te voegen zoals acteren als ophaalpunt van pakketjes. Ook ophaal- en wegbrengfunctie voor stomerijen, als servicepunt van banken of een gemeentelijke vraagbaakloket voor ouderen behoren tot kansrijke mogelijkheden. Op deze manier wordt het café volgens Van Spronsen & Partners weer het ‘ontmoetingspunt’ en behoudt het zijn lokale functie.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk