Albert Heijn levert aan merkkracht in door ‘arrogantie’


Onderzoek – Hoewel Bol.com van Ahold/Delhaize onveranderd aan kop blijft staan in de top-drie van sterkste retailmerken van Nederland, is de positie van Albert Heijn fors gedaald. Albert Heijn daalde voor het eerst in vijf jaar van de tweede naar de vierde plek door een ‘te zelfverzekerde houding in coronatijd’ zo, luidt het argument. Kruidvat en Hema wisten hun positie te behouden.

Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd door adviesbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy. Albert Heijn stond in dat onderzoek sinds 2017 steevast op de tweede plek, maar komt volgens de ondervraagden nu als te 'arrogant' over. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. Grote stijger is Hema, die vorig jaar nog op de zevende plek stond. Het warenhuis vinden we nu op de derde positie terug.

Wat Albert Heijn parten heeft gespeeld bij de beoordeling van het bedrijf zijn de berichten over de boerenopstand bij het AH- distributiecentrum, de coronaboetes bij slechte levering voor leveranciers en winkelbeveiligers die hardhandig optreden tegen klanten zonder mondkapje. Ook het feit dat AH een handdoekenactie startte op het moment dat de non-foodwinkels moesten sluiten hielp niet mee aan een positief beeld over de supermarktketen.

Eerder werd ook al opgeroepen door verschillende partijen dat Albert Heijn meer mocht doen ter ondersteuning van de horeca, die als gevolg van de coronamaatregelen grotendeels gesloten was. Recent nog werd topman Frans Muller bekritiseerd omdat zijn gage vorig jaar met 1,6 miljoen euro was gestegen tot dik 6 miljoen euro als gevolg van de resultaten van het concern.

Amazon

De ranglijst voor hardste stijgers in merkwaarde wordt dit jaar aangevoerd door Amazon. In de periode 2015 tot 2020 steeg het bedrijf van de 80e naar de 62e positie in de top-100 van meest waardevolle retailers in Nederland. Dit jaar bezet het platform de 49e positie. Daarnaast is er nog veel terrein te winnen voor Amazon’, stelt merkadviseur Beerda. ‘Qua online winkelgemak worden vijf webwinkels beter beoordeeld dan Amazon, waaronder bol.com, Coolblue, 123inkt.nl en wehkamp. Het blijkt dat de Nederlandse consument nu nog het meeste vertrouwen heeft in een webwinkel van Nederlandse origine.’

Top 5 sterkste retailmerken van Nederland 2021 (+ positie in 2020)

1. (1) bol.com

2. (3) Kruidvat

3. (7) HEMA

4. (2) Albert Heijn

5. (5) Action

Sterkste dalers in merkkracht 2020-2021

1. Albert Heijn

2. Keurslager

3. Boots

4. Prénatal

5. MediaMarkt

Top 10 retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2021 (+ positie in 2020)

1. (1) bol.com

2. (2) Action

3. (4) Kruidvat

4. (3) Coolblue

5. (-) AliExpress

6. (6) Jumbo

7. (9) Amazon

8. (5) IKEA

9. (7) Lidl

10. (8) Albert Heijn

Top 5 stijgers in merkkracht 2020-2021

1. Amazon

2. Rituals

3. Holland & Barrett

4. ZARA

5. 123inkt.nl

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien

Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht




AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid