Bouwmarkten en supers plussen fors in omzet


Analyse – Bouwmarkten en supermarkten zijn de bedrijven die sterk profiteren van de coronamaatregelen. De bouwmarkten hebben in de derde week van maart zelfs meer dan 50 procent meer omgezet gedraaid dan een jaar eerder. Ook de omzet bij supermarkten blijft onverminderd hoog.

Dat blijkt uit en analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het CBS gebruikte daarvoor de transactiedata die het bureau had ontvangen. Dit zijn kassagegevens over de verkochte producten in de winkels. Normaal gesproken gebruikt het CBS deze data voor de consumentenprijsindex (CPI). Uit de cijfers bleek dat de omzet in de bouwmarkten bijna 6 procent hoger was dan in de week van Hemelvaartsdag vorig jaar. Dat is normaal gesproken de week met de meeste omzet.

Supers

De omzet in de supermarkten liep in week 12 wel iets terug vergeleken met de week ervoor (-6 procent), maar was nog altijd ruim 25 procent hoger dan in dezelfde week in 2019. Net als in week 11 was de omzet hoger dan in de week voor kerst. Week 12, die liep van 16 tot en met 22 maart 2020, is vooral van belang omdat toen veel mensen thuis kwamen te zitten vanwege het coronavirus.

Houdbare producten

De hoogste omzet werd gerealiseerd met houdbare producten, zoals conserven, diepvriesgroenten, rijst en pasta. De omzet van de productgroep ‘zetmeel en mengsels van bakkerijproducten’, bijvoorbeeld bakmixen voor koekjes, taart, pannenkoeken en cake, nam met 160 procent op jaarbasis het sterkst toe. Ook van producten als bloem, rijst en groenteconserven werd veel meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet van handzeep en toiletpapier daalde ten opzichte van week 11 met 30 procent, maar bleef wel flink hoger dan in 2019.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jumbo wil ‘anders werken’ met minder mensen

Supermarkt - In het voorjaar van 2024 kondigde Jumbo Supermarkten de plannen aan voor het aanpassen van haar kantoororganisatie, waar een andere manier van werken een belangrijk onderdeel van is. Deze ontwikkeling is onderdeel van de ingeslagen koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ wat focust op de unieke kenmerken waarmee het familiebedrijf groot en succesvol is geworden. De organisatie wordt optimaler...

Lees bericht


Detailhandel zet in juni bijna 1 procent minder om

Analyse - De detailhandel heeft in juni 0,7 procent minder omgezet dan in juni 2023. Het verkoopvolume was 1,0 procent lager. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 0,2 procent, terwijl de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) kromp met 2,2 procent. Online is 2,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

Lees bericht

Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’

Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.

Lees bericht

Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid