Duurzame producten met keurmerk vaker verkocht


Onderzoek – Producten voorzien van een duurzaamheidskeurmerk gaan vaker over de toonbank. Inmiddels gaat van elke zeven euro’s, die in de supermarkt aan voeding wordt besteed, er één euro naar producten met zo’n keurmerk. De verkoop van deze duurzame producten is in 2017 opnieuw met dubbele cijfers gestegen. Gezamenlijk realiseerden de keurmerken een groei van € 830 miljoen (+30%) en een totaal van 3,6 miljard euro in 2017, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. De groei was in 2016 ook al 27%. De vrees van critici dat de groei in logo’s, merken en keurmerken belemmerend zou zijn voor marktgroei en voor de consument blijkt niet uit de jongste verkoopcijfers. Meerprijs De consument, A-merk-leveranciers en supermarkten zijn steeds vaker op zoek naar meer verantwoorde producten. De meerprijs die hiervoor betaald moet worden, blijkt in toenemende mate geaccepteerd te worden. Enerzijds vervangen supermarkten en A-merken reguliere producten voor varianten met een onderscheidend keurmerk (denk aan varkensvlees met Beter Leven keurmerk). Anderzijds kiest de shopper zelf ook steeds vaker bewust voor deze producten. Vis het meest Relatief het vaakst kiezen consumenten voor producten met een keurmerk in de categorie vis. Twee van de drie euro’s wordt in deze categorie besteed aan een duurzamer product met het MSC (wilde vis) of ASC (kweekvis) keurmerk. Recent bleek nog uit onderzoek van De Good Fish Foundation dat restaurants die claimen een verantwoorde menukaart te hebben met duurzame vis vaak de plank volledig mis slaan. Uit onderzoek bij 500 restaurants die aangaven duurzaamheid belangrijk te vinden, bleek dat bij minstens 81% van die restaurants een niet duurzame vissoort op de menukaart werd vermeld. Bron: @FoodClicks Onderzoek – Producten voorzien van een duurzaamheidskeurmerk gaan vaker over de toonbank. Inmiddels gaat van elke zeven euro’s, die in de supermarkt aan voeding wordt besteed, er één euro naar producten met zo’n keurmerk. De verkoop van deze duurzame producten is in 2017 opnieuw met dubbele cijfers gestegen. Gezamenlijk realiseerden de keurmerken een groei van € 830 miljoen (+30%) en een totaal van 3,6 miljard euro in 2017, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. De groei was in 2016 ook al 27%. De vrees van critici dat de groei in logo’s, merken en keurmerken belemmerend zou zijn voor marktgroei en voor de consument blijkt niet uit de jongste verkoopcijfers. Meerprijs De consument, A-merk-leveranciers en supermarkten zijn steeds vaker op zoek naar meer verantwoorde producten. De meerprijs die hiervoor betaald moet worden, blijkt in toenemende mate geaccepteerd te worden. Enerzijds vervangen supermarkten en A-merken reguliere producten voor varianten met een onderscheidend keurmerk (denk aan varkensvlees met Beter Leven keurmerk). Anderzijds kiest de shopper zelf ook steeds vaker bewust voor deze producten. Vis het meest Relatief het vaakst kiezen consumenten voor producten met een keurmerk in de categorie vis. Twee van de drie euro’s wordt in deze categorie besteed aan een duurzamer product met het MSC (wilde vis) of ASC (kweekvis) keurmerk. Recent bleek nog uit onderzoek van De Good Fish Foundation dat restaurants die claimen een verantwoorde menukaart te hebben met duurzame vis vaak de plank volledig mis slaan. Uit onderzoek bij 500 restaurants die aangaven duurzaamheid belangrijk te vinden, bleek dat bij minstens 81% van die restaurants een niet duurzame vissoort op de menukaart werd vermeld. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid