Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice
Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan de winkel is.
Insights expert Rien de Koning bij Datlinq was bij de presentatie van het Vist Report helder over de huidige status van de foodservicemarkt. De inschatting dat de horeca eerder open mocht en het weer zou meewerken, had verwachtingen gewekt. Maar het weer was koud en de versoepelingen in de horeca kwamen later dan ingeschat. Alles bij elkaar heeft dat zo z’n effecten.
Thuisbezorging
In P5 van 2021 was er een kleine daling te zien van het aantal bezorgde maaltijden. Zakkend van 5% naar 4,6% blijft de thuisbezorging schommelen rond een factor 2 van 2019 en duidelijk onder het niveau van 2020. In de leeftijdsgroepen 50- en 50+ is een vergelijkbaar patroon te zien. Waar vorige maand de groep 50- nog een flinke daling vertoonde, blijft het nu redelijk stabiel rond de 7%. In de klasse 50+ is voor het eerst in 2021 een lichte daling. De trend van de afgelopen 4 maanden stijgt niet meer en zakt naar 1,5%, ongeveer hetzelfde niveau als in P2 van dit jaar.
Food retail terug naar normaal
De food retail sector zette de daling door in P5. Met 21% minder bezoeken aan de supermarkten en speciaalzaken gaat het niveau weer richting het gemiddelde van 2019, “het oude normaal”. Het aantal bezoeken aan de detailhandel non-food is flink gestegen in P5. Een toename van 25% in shoppen non-food zorgt voor een gemiddelde daling van 15% in de totale detailhandel. Nog steeds is het aantal bezoeken aan de retail sector fors hoger dan in de voorgaande jaren. Met ongeveer 20 miljoen bezoeken in P5 ligt het nog 1,5 miljoen boven het gemiddelde van 2018 tot 2020.
Toename bezoeken aan de horeca blijft uit
Ondanks de versoepelingen in april, is het bezoek aan de horeca niet toegenomen. Echter, vergeleken met dezelfde periode in 2020, is het gemiddelde van P4 en P5 26,9% hoger in 2021. De combinatie van het relatief koude weer in mei, en het feit dat er alleen terrasplaatsen bezet mochten worden, lijkt de horeca flink tegen te zitten. Gelukkig is het weer nu verbeterd en mag er vanaf 5 juni ook weer binnen geserveerd worden. Effecten die in de volgende meting zichtbaar worden.
Bron: Datlinq/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Wijnbar Hemel & Aarde geopend in Utrecht
Horeca - De liefde voor wijnen is bij Restaurant Hemel & Aarde al jaren in ieder glas te proeven. Dar is nu een tweede plek bijgekomen. Het team achter het Utrechtse restaurant opende deze week de wijnbar, een plek om wijnen te proberen en te ontdekken.
Lees berichtVan Gelder gaat plantaardig maatwerk leveren
Introductie – Groente en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk gaat plantaardig maatwerk leveren voor horecaondernemers. Het gaat om duurzame, gezonde en plantaardige producten voor de zorg- en horecasector.
Lees berichtDrie op de vijf horecamedewerkers overweegt ontslag
Onderzoek - Drie op de vijf horecamedewerkers overwegen hun baan op te zeggen, zo blijkt uit nieuw onderzoek onder horecamedewerkers. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal verdrievoudigd.
Lees berichtGrapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam
Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.
Lees berichtHoreca Kassasysteem Mr. Winston wil internationaal groeien
Kassasystemen - Het Tilburgse bedrijf Mr. Winston heeft een investering van 600.000 euro opgehaald bij angel investors, waaronder Collin Crowdfund CEO Jeroen ter Huurne. Met het geld wil het in Nederland snelgroeiende horeca kassasysteem ook internationaal voet aan de grond krijgen.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees bericht