Elke gemeente een eigen foodhal

Niet alle foodhallen zijn even succesvol als de Amsterdamse Foodhallen

Leisure – Nederland telt steeds meer foodhallen. Waren er twee jaar geleden nog maar vier foodhallen, momenteel zijn dit er 13, verspreid over acht steden. Daarnaast zijn er nog ruim zeven concepten die meer als markthal moeten worden gezien of als een mix van de twee concepten.

Dat schrijft Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden in publicatie over de ontwikkeling van foodhallen als alternatieve vorm voor het nieuwe uitgaan. Gemeente zien in de foodhallen vaak niet alleen een verlevendiging van de binnenstad, maar ook als een oplossing voor de enorme leegstand van – veelal oude – bedrijfspanden. Een voorbeeld waar een foodhal een impuls moet gaan geven aan een uitgaansgebied is Arnhem. Midden op de Korenbeurs is daar net een pand gegund aan een nieuw foodhal-concept.

Ontmoetingslocatie

Een foodhal is meer dan alleen een locatie waar gegeten en gedronken kan worden. Het is een ontmoetingslocatie voor jongeren, een verlevendiging van de binnenstad en - in sommige gevallen - een praktische oplossing voor leegstand. In dat opzicht wil elke gemeente een eigen foodhal, want elke gemeente zit met leegstand. Dat een foodhal daarvoor niet altijd de oplossing is, is inmiddels ook duidelijk. Een foodhal in Amersfoort redde het niet. En er zijn meer foodhallocaties die kampen met te weinig bezoek of met te lage bestedingen.

Plannen

Van Spronsen & Partners verwacht dat het aantal foodhallen de komende jaren nog wel fors zal toenemen. Volgens een inventarisatie zijn er plannen voor in ieder geval nog zeven concepten die meer als markthal moeten worden gezien. Zo zijn er zijn plannen dat de Amsterdamse Foodhallen zich  gaan vestigen in Rotterdam en liggen er voorstellen om in Alkmaar, Breda en Groningen een nieuwe foodhal te openen.

Kleinere opzet

Recent openden nieuwe grote foodhallen in Den Haag (Minglemush, 15 foodconcepten, met grote leeshoek, speelruimte en arcadegames) en Eindhoven (Downtown Gourmet Market, 21 foodconcepten). Dat een foodhal ook in kleine opzet kan, laten Mout in Hilversum (8 concepten) en de Twentsche Foodhal in Enschede (9 foodconcepten) zien, aldus het rapport. Gemiddeld telt een foodhal in Nederland 14 foodstands.

Naast bekende foodconcepten als burgers, sushi en grill blijkt verder een opkomst van Libanese, Poolse, Afghaanse en Vietnamese concepten. Volgens het adviesbureau is het een groot voordeel dat er met een foodhal, in tegenstelling tot reguliere restaurants, gemakkelijk kan worden ingespeeld op trends en veranderende eetgewoonten.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek