Energydrinks op scholen steeds vaker in de ban

Scoolcompany biedt energydrinks op alle locaties niet meer aan

Schoolkantines - In steeds minder schoolkantines kunnen leerlingen energydrinks kopen. In sommige gevallen wordt de keuze om de energieke drankjes in de ban te doen gemaakt door de cateraar die de kantine beheert, maar steeds vaker zijn het de schoolbesturen die besluiten de drankjes niet meer aan te bieden.

Dat blijkt uit een rondvraag van @FoodClicks langs de belangrijkste onderwijscateraars. Het gaat bij een verbod en een eigen keuze vanuit de cateraars vaak om middelbare scholen, maar ook in het hoger onderwijs worden de energydrinks steeds meer geweerd. Sommige cateraars, zoals Scoolcompany in Rotterdam, neemt energydrinks in overeenkomsten al helemaal niet meer op. Markies Catering, onderdeel van Appèl, doet de energydrinks op sommige locaties zoals in de Slim + Fit vestigingen waar de nadruk ligt op de gezonde keuzes, vanuit zichzelf in de ban. Markies Catering heeft daarnaast locaties waar schoolbesturen het contractueel vastleggen de drankjes niet meer aan te bieden. Cormet, sinds vorig jaar onderdeel van het Italiaanse Creia en actief bij onderwijsinstellingen van middelbaar tot universitair, ziet op het terrein van gezonde voeding en het actief weren van energydrinks een enorme ontwikkeling op de cateraars afkomen. ‘We staan nog maar aan het begin, maar het gaat hard nu. Op sommige onderwijslocaties krijgen we echt actief de opdracht om met de verkoop van Red Bull te stoppen’, zo laat Cormet weten.

Voorwaarden

In een groeiend aantal afspraken tussen schoolbesturen en cateraars worden ruim vooraf heldere voorwaarden gesteld wat wel en niet gevoerd mag worden. Cateraars gaan in de meeste gevallen akkoord met die voorwaarden, maar pleiten er ook vaker voor dat in de verkoop van energydrinks rondom de scholen diezelfde terughoudendheid wordt vertoond. ‘Anders lopen ze in de pauzes allemaal naar de dichtstbijzijnde supermarkt of snackbar en halen de blikjes Red Bull en Monster daar’, aldus een woordvoerder van Cormet.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek