Horeca en catering serveert meer groente en fruit op het bord

Vooral in restaurants zet de trend naar een hoger aandeel groenten en fruit op het bord door

Nieuws - De horeca- en cateringbranche in Nederland serveren de consument steeds meer groenten en fruit. Het afgelopen jaar steeg buitenshuis de inkoop van groenten en fruit met liefst 13 procent. De consumptie van groente en fruit thuis daalt echter.

Dit blijkt uit cijfers die GroentenFruit Huis donderdag presenteerde tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van de tuinbouwsector in de Keukenhof in Lisse. De inkoop van verse groenten en fruit door horeca en catering steeg met dertien procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral in restaurants zet de trend naar een hoger aandeel groenten en fruit op het bord door. Ook in de winkel gaven consumenten twee procent meer uit aan groenten en fruit. Per winkelbezoek kochten zij evenveel groenten en fruit als in 2016, maar het aantal winkelbezoeken nam af en daarmee daalde de consumptie thuis.

Aandacht
Volgens de laatste RIVM Voedsel Consumptie Peiling (2012-2014) eet een volwassene gemiddeld 139 gram groenten en 113 gram fruit per dag. Dit ligt onder de dagelijks aanbevolen hoeveelheid volgens de Schijf van Vijf, die bedraagt 250 gram groenten. Aandacht voor de consumptie van groenten en fruit thuis blijft volgens GroentenFruit Huis dan ook nodig. Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit zet zich hiervoor in, onder meer met website Veggipedia.nl.

Voorbewerkt
Van het gekochte volume verse groenten is 22 procent voorbewerkt. Consumenten besteden 34 procent van hun budget aan groenten aan voorbewerkte producten; bij fruit gaat het om een aandeel van 3 procent. De verkoop van maaltijdsalades zit in de lift. De populariteit van maaltijdboxen loopt daarentegen wat terug. Twee procent van de huishoudens kocht het afgelopen jaar minimaal een keer een maaltijdbox; het aantal kopers daalde.
De totale omzet van de groente- en fruitsector in Nederland bedraagt 17 miljard euro. De leden van GroentenFruit Huis vertegenwoordigen ongeveer tachtig procent van deze omzet.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk