Horeca verliest met kerst 400 miljoen aan retail bij sluiting
Analyse – Als de restaurants dicht moeten blijven met de kerstdagen verliest deze horecatak rond de 400 miljoen aan omzet aan de supermarkten. 30% tot 40% daarvan (gemiddeld 35%, red.) is de inkoop eten en drinken. En bij sluiting van de horeca wordt dit gekocht in de retail. Dat is becijferd door data-analist Rien de Koning van Datlinq.
De cijfers zijn afkomstig van het Out-of-Home Shopper monitor Onderzoek dat de consumentenaankopen registreert in de buitenhuismarkt. In Nederland wordt 10 procent van de horecaomzet gerealiseerd in de decembermaand. De feestmaand is een belangrijke maand voor zowel horeca als retail. De kerstinkopen voor de supermarkten bedragen 2,5 miljard per jaar. Een volledige lockdown van de restaurants betekent dat er 400 miljoen extra bij de supermarkten terecht komt. Maar zelfs wanneer de horeca wel open mag, zal met voldoende afstand tussen de tafels de bezettingsgraad op zo’n 50 procent komen te liggen en betekent het altijd nog een verschuiving van 200 miljoen er bij voor retail.
Piek
Vraag is of de supermarkten deze extra piek van wel aankunnen? De omzet ligt nu al 7% hoger dan vorig jaar en met de sluitingsdreiging van horeca komt daar dan nog eens 8% tot 15% van de maandomzet erbij in enkele dagen.
De horeca zal de uitdaging aan moeten om met gerichte campagnes en aanbiedingen de kerstmaaltijden onder de aandacht te brengen van consumenten. Niet de standaard maaltijden, van rond de tien euro, die gebruikelijk is bij thuisbezorgen, maar juist een aangeklede kerstmaaltijd. Horecabedrijven kunnen daar niet vroeg genoeg mee beginnen. Rien de Koning: “Met kerst gaat het niet om de pizza of broodje hamburger die normaal wordt thuisbezorgd. Het moet een bovengemiddelde maaltijd zijn, dat vraagt toch overtuiging bij de consument. Het feit van overvolle supermarkten waar mensen over elkaar heen buitelen, kan helpen als volwaardig alternatief te worden gezien.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Van Gelder gaat plantaardig maatwerk leveren
Introductie – Groente en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk gaat plantaardig maatwerk leveren voor horecaondernemers. Het gaat om duurzame, gezonde en plantaardige producten voor de zorg- en horecasector.
Lees berichtDrie op de vijf horecamedewerkers overweegt ontslag
Onderzoek - Drie op de vijf horecamedewerkers overwegen hun baan op te zeggen, zo blijkt uit nieuw onderzoek onder horecamedewerkers. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal verdrievoudigd.
Lees berichtWakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten
Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...
Lees berichtGrapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam
Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.
Lees berichtHoreca Kassasysteem Mr. Winston wil internationaal groeien
Kassasystemen - Het Tilburgse bedrijf Mr. Winston heeft een investering van 600.000 euro opgehaald bij angel investors, waaronder Collin Crowdfund CEO Jeroen ter Huurne. Met het geld wil het in Nederland snelgroeiende horeca kassasysteem ook internationaal voet aan de grond krijgen.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees bericht